Lyden av penger i P4

Kraftig omsetningsvekst i landets nest største radiokanal.

 

 

2012 var et godt år for MTG-eide P4. Et meget godt år. Radiostasjonen hadde en omsetning på 342 millioner kroner. Det er en økning på like under 10 prosent fra året før.

Samtidig økte kostnadene med i overkant av 12 millioner kroner. Lønnskostnadene ble til gjengjeld nesten én million lavere.

Driften i P4 er kjernesunn med et driftsoverskudd på 91,7 millioner kroner. Året før var overskuddet på 74,8 millioner.

– Dere har lett etter lyden av Norge, og underveis funnet lyden av penger?

– He-he. Ja, skal du få til noe må du tjene mer enn du bruker. Det er utfordringen i et lite land, sier P4-sjef Kalle Lisberg.

Bonuser

At lønnskostnadene ble redusert i fjor mener han er tilfeldig og viser til lønnsoppgjøret som i snitt ga de ansatte 18.000 kroner i fjor. For hans egen del er lønnen økt med nesten 600.000 fra 2011 til 4,1 millioner kroner.

– Det skyldes omlegging av utbetalinger i bonusordningen som gjør at jeg har fått etterskuddsvis fått utbetalt bonusen fra 2011 i 2012 og fikk dermed dobbelt opp.

Lisberg sier han er veldig stolt av de ansatte som er framoverlent og entusiastiske i jobben. Faren, sier han, er at man som markedsleder blir tilbakelent og mister kontakten.

– Men vi klarer å lage god radio som folk liker.

Uforutsigbart

Lisberg legger samtidig til at når det er mye penger i reklamemarkedet som det var i fjor, så skal det også gå godt for radio. Men han erkjenner at det er vanskelig i et marked som de siste årene har vært uforutsigbart.

– Vi trenger disse pengene til våre digitale satsinger. Vi må investere både i distribusjon og innhold, sier Lisberg og viser til overskuddet.

Lokalt underskudd

Men mens den nasjonale kanalen tjener penger, er historien til de lokale kanalene P5 en annen.

– Det er knallhardt å drive lokalradio i Norge. Men det viser vel også utviklingen for de øvrige stasjonene i markedet. Vi har tro på at vi skal få det til. nbsp;

Omsetningen i P5 økte med i overkant av fem millioner til 39,4 millioner i fjor. Lokalradiokanalene holder samtidig hardt på kostnadene som har en knapp økning på en halv prosent i perioden. Det gir utslag på bunnlinjen. Driftsunderskuddet er redusert med hele fem millioner kroner til 819.000 kroner.

Ny konsesjon

Ved nyttår går P4s nåværende går ut ved nyttår. Da går både P4 og Radio Norge over i midlertidige konsesjoner som er satt til å vare fram til FM-nettet slukkes. Da lempes det på innholdskravene.

– Vi skal fortsatt være en radiostasjon basert på allmennkringkasting. Det står ikke noe om innhold som barn, religion eller samisk innhold, men at vi skal treffe brede og smale lyttergrupper. Det ligner på konsesjonen vi hadde de ti første årene. Så fra nyttår står friere til å utvikle program i dialog med lytterne. Vi ser på det som overgang til digitale hvor ikke noen krav.

– Betyr det at det blir mindre kostnadskrevende å lage P4?

– På papiret ja, i forhold til konsesjonen, men ikke i praksis. Vi skal bygge nye radiokanaler. Så blir ikke mindre å gjøre for dem som jobber der. Og det blir ikke færre hoder som jobber hos oss. Vi skal lage mer innhold. Sånn sett morsommere å være radiojournalist i årene som kommer.

– Vi snakker nå om P4-gruppen. Vi kan ikke lene oss tilbake og tenke blir billigere å lage radio og dermed få mer gods og gull i kassa. Vi håper jo det, men må også gjøre investeringer.