Flickr User Luca Serazzi, Creative Commons

Får bare invitere 50 Facebook-venner

Dette er en mulighet for medier til å ta tilbake annonsering på nett, sier klubbeier og konsertbooker Einar Idsøe Eidsvåg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Facebook har som standard at du kan invitere 500 gjester til eventet ditt. I det siste er tjenesten blitt strammet inn, og en rekke aktører opplever at de kun får sende ut til 50 eller færre. En av dem som er rammet er medeier i utested- og konsertscenen Blå, klubbbooker på utestedet Revolver og styremedlem i Norske konsertarrangører Einar Idsø Eidsvåg.

– Dette er et kjempeproblem, og det minner om hvordan det offentlige rom i større  og større grad selges til pengesterke aktører via Clear Channel og JCD Decaux. Det vi tilbyr er aktiviteter og tilbud i nabolaget. Det dreier seg ikke om Gillettes nye høvel eller Black Friday fra Expert, sier en oppgitt Eidsvåg.

Interessert i medienyheter? Følg Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 

 

Einar Idsøe Eidsvåg. Foto: Jarle H. Moe

Mulighet for mediene

I en tråd på hans Facebook-profil forteller flere andre kulturaktører samme historie, med mer eller mindre klare alternativer. 

Hvilke alternativer ser du for event-invitasjon/ annonsering per i dag?

– Det er hvertfall en mulighet for lokalpressen til å reetablere en rolle for annonsering av kultur på nett. Underskog er evig aktuell og enda mer nå. Det har å gjøre med at brukere kan engasjere seg. Det sliter pressen med å få til. Men de fleste har bundet seg til FB hva kommentarer og “attending” angår.

Digital event-kalender

Det Eidsvåg etterlyser finnes delvis allerede i form av Aftenpostens digitale event-kalender. Dette er ikke et sted for å sende ut invitasjoner, men altså en oversikt over hva som skjer i hovedstaden. Ansvarlig for kalenderen Anders Ruud kjenner ikke til Facebook-endringen, men han gjør det klart redaksjonen holder øynene åpne for om endringen kan skape nye muligheter.

– Eventkalenderen er et av beina Osloby står på, og tjenesten har vært det i mange år. Den er en del av vår Osloby-pakke og den er veldig populær blant arrangørene. Vi får ekstremt mange tips om eventer, og flere enn det vi rekker å legge inn i kalenderen.

– Har lesertallene vært stabile?

– Vi går ikke ut med lesertall på våre sider. Men det jeg kan si er at vår strategi for eventkalenderen ikke har vært påvirket av Facebook, og det er en gratis tjeneste for våre brukere. Det koster ingenting å komme i vår kalender.

– Er det noen restriksjoner for hvem som kan legges inn i kalenderen?

– Det er vanlige journalistiske kriterier med stor takhøyde. Men vi ville selvsagt ikke lagt inn et hat-arrangement. Hva som blir lagt inn kommer an på hva – og hvor mye – vi får inn som tips og hva vi finner selv av informasjon. Det vil bli en redaksjonell vurdering tatt utfra kapasitet på desk. Vi forsøker også å få til en brukbar miks og variasjon i arrangementene.

Kalenderen er forøvrig en del av Aftenpostens betalingsløsning, slik at en sidevisning på Oslopuls vil telle innen i det samlede antall på 8 gratis artikler på 7 dager for ikke-abonnenter.

Kanal etter målgruppe

Aftenposten har i likhet med flere medier også en egen arrangementsatsing. Ansvarlig for eventer i Aftenposten Ida Barth Andersen kjenner heller ikke til at Facebook strammer inn på hvor mange man kan invitere. Hun mener det vil være synd om Facebooks innstramminger også skulle ramme dem. Men det er ikke denne tjenesten de nødvendigvis baserer seg på.

– Vi bruker mange forskjellige metoder for å spre våre eventer og arrangementer. Det er alt fra A-kort-tjenester (Aftenpostens favørløsning, red. anm.), nyhetsbrev, egenannonsering og kjøpt annonsering. Facebook er bare en av mange kanaler for oss.

– Det spekuleres i om Facebooks grep har med penger å gjøre. Er dere villige til å betale for promotering av events?

– Vi kjøper allerede annonser på Facebook for noen av våre arrangementer. Men vi har bare vært i drift i litt over et år, så vi holder fortsatt på å teste ut hvilke kanaler som funker, hvilke kanaler vi får størst spredning i og hvilke som gir best billettsalg til slutt.

– Om det blir slik at vi må betale for å bruke Facebook-events, må vi vurdere det opp mot hvilken effekt det har hatt på de siste fem arrangementene vi har hatt og så teste hvordan det er uten.

– Har dere hatt god effekt på de arrangementene dere har hatt til nå?

– Det varier utrolig fra event til event. Vi har så mange forskjellige arrangementer. Nå har vi en nyttårskonsert, som kanskje har en litt eldre målgruppe og derfor ikke har Facebook som første prioritet som kanal. Et annet arrangement går mer mot business to business-segmentet. Der vil jeg gjette at det går best i nyhetsbrev og egenannonsering, men i forrige uke hadde vi et arrangement om tv-serier. Det var en ung målgruppe og sånne arrangement ser vi at går veldig bra på Facebook.

– Men siden vi er i en læringsfase er det litt vanskelig å si hva vi skal bruke Facebook på. Vi må teste oss frem til hvilken form som passer hvilken type arrangement.

 

Fredrik V. Sand

Indikator på interesse

Klassekampen satser også på eventer og bruker Facebook aktivt for å nå publikum.

–  Vi vil gjøre flest mulig oppmerksom på alt de kan få med seg i regi av Klassekampen. Her er Facebook nyttig, ikke minst fordi det er enkelt for alle vi inviterer å deretter invitere sine venner igjen, sier markedskonuselent Fredrik V. Sand i avisa, og fortsetter: 

– Vårt nedslagsfelt gjennom avisa er nok en god del større enn på Facebook. Derfor hender det også ofte at det faktiske oppmøtet på Klassekampens Halv7-debatter, fester og andre arrangementer er større enn antallet som står «attending» på Facebook.

Sand opplever samtidig Facebook som en god indikator på interessen rundt et arrangement. Han synes innstrammingen virker upraktisk, og støtter tesen om at det handler om at tjenesten ønsker større inntekter også på eventfunksjonen.

– Så lenge det fortsatt er mulig for folk å invitere en solid håndfull venner og dele arrangementer videre, håper vi innstrammingen i liten grad vil ramme rekkevidden ut mot dem som faktisk interesserer seg.

Markedskonsulenten mener endringen vil gi et generelt dårligere utbytte for den jevne Facebook-bruker, noe som heller ikke burde være i Facebooks interesse. Og det utgjør i tillegg et betydelig større problem for alle som ikke har en dagsavis å informere gjennom eller store annonseringsbudsjett tilgjengelig.

Hvilke alternativer til Facebook utover egen avis vil dere da benytte?

– For oss er det uansett avgjørende, i dag og i framtida, at både de som bidrar til avisa og alle Klassekampens lesere og venner, er med på å spre ordet og invitere med seg andre interesserte på våre arrangementer. Selv etter at Facebook gjorde sitt inntog har vi være rundt og hengt opp plakater, og på andre tradisjonelle måter prøvd å få oppmerksomheten til de som kan ha interesse for det vi driver med.

Motvirke spam

Leder for kundesuksess Kenneth Bæver Bjerke i Fanbooster forklarer at derom Facebook “registerer at du sender store mengder invitasjoner til eventer som få responderer på, kan du risikere at denne begrensingen blir satt ned ytterligere. Dette dreier seg rett og slett om å prøve holde spam nede.”

– Det er stort fokus på annonsering i Facebook og selvfølgelig også spekulasjoner på hvorvidt Facebook setter diverse begrensninger. For eksempel har Facebook-sider fått begrenet organisk rekkevidde for å få aktørene til å bruke penger på annonser. Det er nok en sammensatt greie - Facebook vil ha mindre spam og uendelig jag etter Lik oss på Facebook.

Facebooks representant Natascha R. svarer dette i en offentlig tråd: “If we notice you’re sending a large number of invites that people are not responding to, we’ll limit the number of invites further for a short period of time.”

Antallet som kan inviteres avgjøres også av hvor mange venner Facebook forventer at vil trykke delta.

Powered by Labrador CMS