Jarle Aabø er særlig på jakt etter journalister som har dekket næringslivet og finanssektoren. Foto. Birgit Dannenberg
Vil ansette flere
Mens mange nedbemanner, ønsker Aabø & Co. å oppbemanne.
Overskriftene det siste halvåret har vært preget av nedskjæringer og nedbemanninger i medieindustrien. Jarle Aabø ønsker å gå motsatt vei.
Viktig ressurs
For litt siden ansatte han tidligere DN-tegner Per Elvestuen som informasjonsrådgiver, og han har ikke tenkt å stanse der.
– Vi har merket svært lite til finanskrisen så langt, og når en viktig ressurs for informasjonsrådgivningsbransjen, som dyktige journalister, er tilgjengelige, så synes vi det er rimelig å benytte oss av den situasjonen, sier faglig leder Jarle Aabø.
Han forteller at 2009 har fått en god start for selskapet som har sju fast ansatte og omtrent like mange faste samarbeidspartnere. Resultatet for 2008 er ennå ikke klart, men Aabø forteller at omsetningen økte i fjor sammenlignet med 2007.
Ikke på trær
Aabø, tidligere journalist i Dagens Næringsliv, mener at journalister som går over til informasjonsrådgivning bidrar med særlig viktig kompetanse innenfor fagområdene selskapet jobber med.
– En dyktig journalist har som regel stor samfunnsforståelse og veldig god kunnskap om det offentlige rom, sier han.
Aabø er spesielt interessert i journalister som har arbeidet med å dekke næringslivet og finanssektoren for å øke kompetansen på området.
– Disse vokser jo ikke på trær, og derfor ønsker vi å rekruttere et par mennesker om vi finner de rette kandidatene.
Aabø forteller at han leser oppslag om hvem som har tatt sluttpakker. Men ingenting er avgjort og stillingsannonse er under utarbeidelse.