Avislesingen har vært stabil på 31-33 minutter daglig siden 2016, viser Medietilsynets rapport.

Tydelig skille i mediebruken hos de over og under 45 år

– Én befolkningsgruppe risikerer å falle systematisk utenfor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medietilsynet presenterte i dag en ny rapport om nordmenns mediebruk. Her kommer det fram at det går et tydelig generasjonsskille ved omtrent 45 år.

De unges mediebruk er i all hovedsak digital, gjennom nettavis, podkast og strømme-tv, mens de eldre - de over 45 år - i større grad bruker lineære plattformer som direkte-tv, radio og papiravis, skriver Medietilsynet.

– Faren med at de eldste henger etter i den digitale mediebruken, er at én befolkningsgruppe risikerer å falle systematisk utenfor visse mediebruksmønstre som deles av det store flertallet. Det er problematisk i et demokratisk perspektiv, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, i en pressemelding.

Åtte av ti nordmenn følger med på nyheter fra norske redaktørstyrte medier hver dag, viser rapporten. Kun én prosent oppgir at de ikke følger med på nyheter i det hele tatt.

Onsdag denne uken kom Medietilsynet med noen drypp fra rapporten. Blant annet at andelen som har sosiale medier som viktigste nyhetskilde, har falt markant.

Her er noen andre hovedfunn:

  • Andelen med tilgang til betalte avisnyheter digitalt har økt fra 53 prosent i 2018, til 59 prosent i mars/april 2020 og ytterligere til 63 prosent i oktober 2020.
  • Nordmenns nettbruk var rekordhøy i 2019, i gjennomsnitt to timer og femtiåtte minutter hver dag. Det er dobbelt så mye som for direkte-tv, som brukes nest mest. Tidsbruken på direkte-tv er likevel nesten halvert de siste ti årene.
  • Radiolyttingen har aldri vært så lav som i 2019, med én time og fem minutter i gjennomsnitt.
  • Avislesingen har vært stabil på 31-33 minutter daglig siden 2016, men med en klar forskyvning fra papir til nett.
  • Omtrent 35 prosent i gruppen under 34 år ser direkte-tv, mens andelen dobler seg fra fylte 45 år.
  • 60 prosent i gruppen over 45 år lytter til direktesendinger på radio, mens kun 29 prosent under 24 år gjør det samme.
  • Kvinner velger bort nyheter om politikk, økonomi og samfunn i større grad enn menn, og de er mer opptatt av underholdningsnyheter, hendelsesnyheter og kunst, kultur, musikk og litteratur enn det menn er.
  • Over dobbelt så mange menn som kvinner bruker utenlandske nyhetskilder (27 mot 12 prosent).

Les hele rapporten her.

Powered by Labrador CMS