Serge Lareault fra Montreal delte ut INSP-prisene til (fra venstre) Even Skyrud, Kari Bu og Lars Aarønæs i =Oslo. Foto: Privat
Serge Lareault fra Montreal delte ut INSP-prisene til (fra venstre) Even Skyrud, Kari Bu og Lars Aarønæs i =Oslo. Foto: Privat

=Oslo vant to internasjonale priser

Gatemagasinet vant to av de elleve prisene under årets INSP Awards i Athen.

Publisert   Sist oppdatert

=Oslo fikk prisen for beste tilstedeværelse på nettet, og for beste design. 59 gatemagasiner fra 30 land deltok i INSP Awards. INSP står for International Network of Streetpapers.

=Oslo selges av rusavhengige og vanskeligstilte. Juryen berømmet magasinet for at det følges av over 50.000 på Facebook, og slik får fortalt leserne mer om selgerne, heter det i en pressemelding fra magasinet.

Når én million

Juniutgaven av gatemagasinet =Oslo.<br>Bladet utkommer hver måned, og er<br>et talerør for gatas folk.
Juniutgaven av gatemagasinet =Oslo.
Bladet utkommer hver måned, og er
et talerør for gatas folk.

På én enkelt Facebook-post har =Oslo nådd ut til rundt en million mennesker, gjennom deling og engasjement hos følgerne. Den mest leste saken på webmagasinet erlik.no har over 150.000 visninger. I tillegg er =Oslo svært aktive på Instagram, Snapchat og Twitter.

Ifølge pressemeldingen gjør dette det enklere for magasinet å nå tre av sine mål: å være et talerør for gatas folk, synliggjøre marginaliserte grupper i samfunnet og endre publikums holdninger til disse gruppene.

Designprisen ble tildelt =Oslo med denne begrunnelsen:

«… en ren og minimal estetikk gir de sterke fotografiske bidragene den plassen de trenger for å gjøre inntrykk. Juryen liker den klassiske, veldig lesbare stilen og den fremragende bruken av flater.»

Knivskarp konkurranse

– Dette er en stor heder. Det er skarp konkurranse og høy kvalitet på bidragene i INSP Awards. Blant annet deltar The Big Issue, som har utgivelser i mange land. En rekke av de deltakende magasinene har langt større ressurser enn oss, sier ansvarlig redaktør Lars Aarønæs i =Oslo.

=Oslo er Norges eldste gatemagasin. Det ble startet i 2005, og drives av en ideell stiftelse. Den utgir også søstermagasinet =Norge som selges på Østlandet. Magasinene utgis månedlig. De inneholder ikke annonser, og de mottar ikke offentlig støtte. Samlet opplag for hver utgivelse ligger mellom 15 000 og 20 000 eksemplarer. Selgeren beholder halvparten av salgssummen.

– Vi er avhengig av gode selgere. På denne måten har de mulighet til å gjøre en meningsfull jobb. Erlik-tegnet symboliserer at kjøper og selger møtes på like fot, sier Aarønæs.