Gøran Skaalmo (t.v.) og Bjørn Eckblad. Foto: Glenn Slydal Johansen
TV 2-boksalg over forventning
Trykket opp i nytt opplag.
Bøker om medieindustrien har ingen stor tradisjon for å selge i store opplag. Kanskje et par tusen eksemplarer, om tema fenger. Og fenger gjør tydeligvis boken «Se hva som skjedde» om TV 2s første tjue år.
Font Forlag har denne uken trykket opp andre opplag av boken til Bjørn Eckblad og Gøran Skaalmo. Nå er den trykket opp i 5.000 bøker.
- Den har solgt mye raskere enn vi hadde forventet, sier salgs- og markedssjef Lene Løver i Font Forlag.
Høyt på listene
Løver forteller det er vanskelig å spå om det fremtidige salget til aktuelle dokumentarbøker, men hun har likevel et godt håp siden boken har fått gode anmeldelser og nå er forbi medieoppslagene om kjendisene.
I alle de tre store bokhandlerkjedene ligger boken høyt på salgslistene. Hos Norli og Ark ligger den på andreplass i kategoriene Dokumentar og fakta og generell litteratur.
– Dette er over all forventning, sier Bjørn Eckblad. Han karakteriserer seg som en nøktern skeptiker og hadde kanskje ikke – i hvert fall ikke sagt det høyt – trodd at salget skulle gå så godt som det til nå har gjort.
Håper på god fortsettelse
Nå er han spent på å følge salgsutviklingen videre. Det nye opplaget kommer på lager i disse dager, så han synes det er litt for tidlig å spå om utviklingen. Selv om han hadde regnet med at interessen ville være større for TV 2-boka enn boken om kommersiell radio i Norge som han skrev sammen med Svein Tore Bergestuen, er salget bedre enn forventet.
- Boken har fått mye oppmerksomhet i mediene. Spenningen er knyttet til om også de som ikke har en tilhørlighet til andedammen vil finne den interessant nok til å kjøpe boken.
- Tilbakemeldingene så langt tyder jo absolutt på det, sier Eckblad.
Skriver om tv-hverdagen
- Dette er kjempemorsomt, sier makker Gøran Skaalmo. Han forteller at de jobbet for å gjøre boken allmenn interessant og ikke bare en beretning om andedammen.
- Vi skriver om folks TV-hverdag så jeg tror det er mulighet for også et tredje opplag.
Boken ligger høyt på salgslistene til de store forlagene, og er det en indikasjon på fremtidig salg, tror Skaalmo at også det nye opplaget vil selge godt.