Største reklamefall for rikspressen på 6 år
I sju kvartaler på rad har reklamemarkedet falt for mediene, viser tall fra Instituttet for reklame- og mediestatistikk (IRM).
Det er vel kjent at de trykte medienes reklameinntekter stuper. Ferske tall viser at riksavisene opplever det største fallet siden IRM begynte å måle det norske reklamemarkedet i 2006. Ifølge en pressemelding fra instituttet opplevde riksavisene en nedgang på 27 prosent i reklameinntektene i andre kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.
Trykt dagspresse opplever samlet en nedgang på 17,6 prosent i reklameomsetningen sammenlignet med andre kvartal i fjor.
I andre kvartal var den samlede reklameomsetningen på 4,9 milliarder kroner, ned 2,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Digitaløkning
Falltakten øker noe, fra 2,1 prosent i første kvartal, men er noe bedre enn nedgangen på 4,8 prosent i både tredje og fjerde kvartal i fjor.
IRM skriver at markedet preges av overgangen fra trykte til digitale medier, der den digitale oppgangen ikke oppveier den svekkelsen som finner sted i trykte medier. Omsetningen for digitale medier økte med 10 prosent i andre kvartal 2015 sammenlignet med andre kvartal i 2014. De digitale investeringene skal ha tilført 150 millioner kroner til mediemarkedet i andre kvartal.
– Det er gledelig at veksten i de digitale mediene akselererer – det er første gangen siden det første kvartalet i 2014 at vi ser en tosifret økning og det kan tyde på at kraften er på vei tilbake til markedet, sier daglig leder Madeleine Thor i IRM i meldingen.
IRM rapporterer ikke omsetningstall for de ulike mediegruppene.