Største reklamefall for rikspressen på 6 år

I sju kvartaler på rad har reklamemarkedet falt for mediene, viser tall fra Instituttet for reklame- og mediestatistikk (IRM).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er vel kjent at de trykte medienes reklameinntekter stuper. Ferske tall viser at riksavisene opplever det største fallet siden IRM begynte å måle det norske reklamemarkedet i 2006. Ifølge en pressemelding fra instituttet opplevde riksavisene en nedgang på 27 prosent i reklameinntektene i andre kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.

Trykt dagspresse opplever samlet en nedgang på 17,6 prosent i reklameomsetningen sammenlignet med andre kvartal i fjor.

I andre kvartal var den samlede reklameomsetningen på 4,9 milliarder kroner, ned 2,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Digitaløkning

Falltakten øker noe, fra 2,1 prosent i første kvartal, men er noe bedre enn nedgangen på 4,8 prosent i både tredje og fjerde kvartal i fjor.

IRM skriver at markedet preges av overgangen fra trykte til digitale medier, der den digitale oppgangen ikke oppveier den svekkelsen som finner sted i trykte medier. Omsetningen for digitale medier økte med 10 prosent i andre kvartal 2015 sammenlignet med andre kvartal i 2014. De digitale investeringene skal ha tilført 150 millioner kroner til mediemarkedet i andre kvartal.

– Det er gledelig at veksten i de digitale mediene akselererer – det er første gangen siden det første kvartalet i 2014 at vi ser en tosifret økning og det kan tyde på at kraften er på vei tilbake til markedet, sier daglig leder Madeleine Thor i IRM i meldingen.

IRM rapporterer ikke omsetningstall for de ulike mediegruppene.

Powered by Labrador CMS