Media Norge avventer børsnotering
Den nyansatte konsernsjefen i Media Norge, Didrik Munch, er betenkt over at ikke et eneste nytt selskap er introdusert på Oslo Børs i år.
Munch, som kommer fra jobben som administrerende direktør i Bergens Tidende, fastslår at børsklimaet må være riktig når Media Norge skal noteres. Etter planen vil det skje i oktober eller november.
– Det er ikke fastlagt noen nærmere dato?
– Nei. Den mulige børsnoteringen vil avhenge av hvordan markedet ser ut, slik at timingen er riktig og fornuftig. Men vi skal kunne klare børsnotering i oktober/november, hvis det er dette tidspunktet som er riktig. Det må være et fornuftig klima, både for de som skal selge seg ned og de som skal kjøpe aksjer. Det er jo interessant at det ikke har vært en eneste ny børsintroduksjon på Oslo Børs i år. Det sier litt om hvor krevende markedet er nå.
Polaris Media ikke konkurrent
– Hvordan ser du på den nye konkurransen fra Polaris Media?
– Vi vurderer ikke Polaris Media som noen konkurrent. Jeg ser heller muligheter enn konkurranse. Vi har et godt samarbeid med Adresseavisen, som vi ønsker å fortsette med.
– Frykter du at A-pressen og Edda Media skal slå seg sammen og utfordre Media Norge?
– Nei, det frykter jeg ikke. Vi er vant til å leve i et klima med konkurranse. Vi må ha såpass tro på oss selv at vi kan takle den konkurransen som måtte komme. Det er derfor vi har gjennomført Media Norge-fusjonen. Vi må legge til grunn at det vil skje nye strukturendringer i mediebransjen, og det må vi være i stand til å håndtere. Vi har forberedt oss på å møte konkurransen fra både nasjonale og utenlandske aktører.
– Trygge jobber
– Kan de ansatte i Media Norge føle seg trygge for jobbene sine, eller må de være forberedt på nye omstillinger og synergieffekter?
– Generelt sett så kan journalister og andre ansatte føle seg trygge, og ha tro på at vi skal kunne utvikle oss godt videre i Media Norge. Men det er avhengig av at vi har en god utvikling. I tøffere tider må alle være forberedt på at det kan kreves omstillinger. Men Media Norge er ikke noe spareprosjekt. Fusjonen er gjort for å styrke oss i konkurransen, sier Didrik Munch.