Avisene faller mest i november. Foto: Birgit Dannenberg

Økt annonsefall etter svak november

Omsetningen hittil i år 1,9 prosent lavere enn i fjor.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Akkumulert annonseomsetning gjennom Mediebyråforeningens medlemmer ligger på 7,38 milliarder kroner ved utgangen av november, mot 7,52 milliarder i samme periode i 2011.

Omsetningen i november endte på 658 millioner kroner, nøyaktig 100 millioner kroner lavere enn i november 2011. Det gir et fall på 13,2 prosent for årets nest siste måned isolert.

- En overraskende svak måned for våre medlemmer. Samtidig må vi også huske at vi sammenlikner med en sterk november i fjor, sier daglig leder Tonje Gjerstad i Mediebyråforeningen.

Avisene faller mest

Dagspressen faller mest hittil i år, med en nedgang i omsetningen på hele 14,2 prosent. Avisenes annonseomsetning falt fra 1,7 milliarder ved utgangen av november i fjor til 1,5 milliarder på samme tidspunkt i år. For Fagpressen er nedgangen på 10,4 prosent. (Fagpressen har lavere andel av sin annonseomsetning fra byråene enn de fleste mediegrupper.)

Internett øker mest, med 11,3 prosent til nær 1,2 milliarder kroner. TV hadde en svak november. Med 2,8 milliarder omsatte tv-kanalene 3,2 prosent mer reklame enn i perioden januar-november i fjor.

Stabilt bilde

Ser vi på markedsandelene og sammenlikner med oktober, er bildet relativt stabilt. TV holder sin posisjon med en markedsandel på 38,0, ned fra 38,4 prosent. Internett med 16,2 prosent ligger likt med forrige måned. Omsetningsmessig flater Internett ut, etter en relativt høy vekst gjennom hele 2012.

Også papiravisenes markedsandel er stabil i november, i forhold til oktober, 20,3 mot 20,1 prosent. Det samme er tilfellet med fagpressens 0,7 prosent.

På samme tidspunkt i fjor hadde dagspressen en andel på 23,2 prosent, mens fagpressen lå på 0,8 prosent. TV har økt fra 36,1 til 38,0 prosent markedsandel siden i fjor.

Disse rapporterer

Tallene viser netto utfakturert medieomsetning, etter alle rabatter og før eventuell separat avregnet byråprovisjon. Følgende medlemmer av Mediebyråforeningen rapporterer til statistikken: Carat Norge AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC (Mediaedge:cia Norway AS), MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.

Andre: Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS).

Powered by Labrador CMS