Illustrasjonsfoto: Birgit Dannenberg

Aviser mister reklamekroner

Web-TV vokser mest.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det totale reklamemarkedet er per mai ned 0,6 prosent fra 3,91 milliarder kroner i fjor til 3,88 milliarder kroner i år. Det viser det siste mediebarometeret til Mediebyråene.

TV størst

Bortsett fra kinomarkedet er det dagspresse, ukepresse, magasiner og fagpresse som faller mest med mellom 17 og 18 prosent. Dagspressen har så langt i år omsatt for 548 millioner kroner mot 660 millioner kroner i fjor. Det er ned 16,9 prosent.

Riksavisene er ned 15,4 prosent fra i fjor mens region- og lokalaviser er ned 17,7 prosent, fra 436 millioner kroner i reklameomsetning i fjor til 359 millioner kroner i år.

Ukepresse og magasiner faller 18,1 prosent fra 110,5 millioner kroner i fjor til 90,5 millioner kroner i år. Fagpressen er ned 18 prosent fra 24,5 til 20 millioner kroner.

TV er med sine 1,47 milliarder kroner reklamekanalen med størst omsetning. Det er ned 3,8 prosent fra 1,53 milliarder kroner på samme tidspunkt i fjor.

Internett styrkes

Internett har omsatt for 981 millioner kroner i år. På samme tidspunkt i fjor var omsetningen på 746,5 millioner kroner. Det er opp 31,4 prosent på ett år.

Av underkategoriene er det web-TV som vokser mest med 224 prosent. Kanalen har så langt i år omsatt for 71,5 millioner kroner.

Display omsetter for 631 millioner kroner mens mobil omsetter for 136 millioner kroner, opp fra 63 millioner kroner i fjor.

De digitale reklamekronene utgjør nå en fjerdedel av hele reklamekaka mot like under en femtedel på samme tidspunkt i fjor. 

TVs andel er ned fra 39,2 til 37,9 prosent, mens dagspressen er ned fra en andel på 16,9 prosent til 14,1 prosent.

Mediebarometeret viser netto ufakturert medieomsetning etter rabatter, men før provisjoner. 

Powered by Labrador CMS