Illustrasjonsfoto av 571 kroner. Arkivfoto Journalisten.

Dagspressen har tjent 68,7 millioner reklamekroner mindre i år enn i fjor

Mens sosiale medier vokser videre, går det dårlig med papirmediene. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det viser den månedlige reklametallstatistikken Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen. Tallene viser at deres samlede annonseomsetning i løpet av årets fem første måneder har økt med 4,6 prosent mot samme periode i fjor. Total annonseomsetning er opp fra 3,93 milliarder til 4,11 milliarder kroner.

Sosiale medier har hittil i år håvet inn 246,6 millioner kroner på reklame, og opplever størst vekst med en økning på 41,3 prosent sammenlignet med fjoråret. Det tilsvarer en sum på 73 millioner kroner.

TV, som har størst markedsandel, opplever en vekst på 4,8 prosent fra 1,54 milliarder kroner i fjor til 1,62 milliarder kroner i år. Også radio opplever vekst, men ikke på mer enn 0,3 prosent. 

Dagspressen har så langt i år omsatt reklame for 267,3 millioner kroner. Det er en nedgang fra fjoråret på 20,5 prosent. Dermed har papirmediet tjent 68,7 millioner kroner mindre på reklame enn året før. 

Også ukepressen opplever nedgang. De har gått fra å tjene 5,7 millioner reklamekroner til 4,2 millioner kroner. Altså en nedgang på hele 25,8 prosent. Fagpressen, som i forrige måned opplevde en svak vekst på 0,8 prosent, faller i mai med 2,5 prosent. 

Samlekategorien Internett er opp 12,5 prosent fra 1,22 til 1,37 milliarder kroner. Delkategoriene bannerannonser og mobil fortsetter fallet med henholdsvis 10,1 og 23,4 prosent.

 

Powered by Labrador CMS