Medieinvestor Erik Must mener loven bør endres for å tillate økt samarbeid mellom mediebedriftene, for å møte konkurransen fra blant annet Facebooks Instant Articles.
Vil endre konkurranse=loven for å møte Google og Facebook
Medieinvestor mener det må til for at norske mediehus skal overleve kampen.
Medieinvestor Erik Must (73) mener konkurranseloven i Norge må endres. I en kronikk i Dagens Næringsliv fredag tar Must til orde for at økt samarbeid mellom norske aviser er løsningen for å bevare mediemangfoldet.
«Foruten kostnadsbesparelser vil det også kunne gi langt bedre brukertilgjengelighet, bedre konkurranseevne mot de internasjonale gigantene og mulighet for andre inntekter», skriver Must.
Gyldendal-eieren og avisinvestoren mener at felles påloggingsplattform, samarbeid om programmatisk kjøp av digitale annonser, betalingsløsninger og trykking må til for at norske aviser skal lykkes økonomisk i framtiden. Han kan imidlertid ikke se at konkurranseloven i dagens form åpner for denne typen samarbeid.
Direktør Lars Sørgaard i Konkurransetilsynet mener «dårlige tider» i mediebransjen ikke er grunn god nok til å tillate mer konkurransebegrensende samarbeid.
– Mediebedriftene bør være bevisste på at de velger handlinger som er bra ikke bare for dem, men også deres kunder. Da øker de sjansene for at de overholder konkurransereglene, sier Sørgaard til DN.
DFerske tall illustrerer inntektsutviklingen for norske medieselskaper. Den totale reklameomsetningen i byråene som rapporterer til Mediebyråforeningen lå på 2,99 milliarder kroner ved utgangen av april i år. Det er 183 millioner kroner - eller 5,8 prosent - bak fjoråret. Ved utgangen av mars var tilbakegangen på 7,1 prosent.
Den siste oversikten fra Mediebyråforeningen viser at salget av programmatisk reklame økte med 94,1 prosent til 212,5 millioner kroner i årets fire første måneder, sammenliknet samme periode i 2015.