Lommejournalistikken kommer

GÖTEBORG (Journalisten): – Med mobile journalister (mojos) har vi har gått fra ryggsekkjournalistikk til lommejournalistikk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Utsagnet tilhører Robert Andrews, den britiske redaktøren for Paidcontent.org, som oppsummerte konklusjonene fra en paneldebatt han ledet om såkalte mojos under World Editors Forum i Göteborg tirsdag.

Lommejournalistikk

Her hjemme har som kjent flere nettaviser, deriblant Adresseavisen, utstyrt journalistene sine med kameramobiltelefoner for å øke tilfanget av kjappe bilder og video. Nyhetsbyrået Reuters utstyrer sine journalister med Nokia-telefonene N95 og N82 med bluetooth keyboard, en digital mikrofon og en telefontilpasset tripod.

– Vi har fått mye mer tilgang til beslutningstakere med denne bittelille verktøykassa. Hvis du dukker opp med et stort kamerateam, skaper du et inntrykk av at dette virkelig er en begivenhet. Med lite utstyr er det mindre slit. Dette (at man kan skrive og sende hvor enn man er, journ.anm.) betyr også at vi har vært i stand til å overtale journalistene våre til å begynne å blogge, noe som er viktig, sa Ilicco Elia, produktsjef for Reuters, om utstyret som var bakgrunnen for kommentaren om lommejournalistikk og ryggsekkjournalistikk.

Hovedmotivet for at Reuter byttet ut tunge kameraer og bærbare datamaskiner med dette miniutstyret, er likevel å få nyheter ut så fort som mulig. Elia fortalte at det var en viss motstand i starten. Journalistene fryktet det bare ville føre til mer arbeid, de kom angivelig tilbake som svorne entusiaster etter å ha opplevd friheten det ga.

Økt distribusjon

Paul Cheesbrough, informasjonssjef for The Telegraph Group i England, mente mobiltelefonen hovedsakelig ville gjøre tre ting: Øke distribusjonen for nyheter, bli en mer attraktiv kilde for annonsørene etter hvert, og dermed en inntektskilde for nyhetsleverandører, og bli en uovertruffen måte å samle inn nyheter.

På dette siste punktet mente Cheesrough at dette også vil gjøre det enklere for leserne å delta i nyhetsinnhentingen. Både The Telegraph Group og Reuters sa de har planer for hvordan leserne skal bidra i nyhetsinnhentingen ved hjelp av ny mobilteknologi.

Ubegrunnet optimisme

Men Oskar Westlund, doktorgradsstudent ved Universitetet i Göteborg, forsterket inntrykket fra åpningsdagen til Göteborg-konferansen da han presenterte deler av sin forskning rundt svensk mediebruk. 86 prosent av svenskene bruker mobiltelefonen til å ringe med, men bare 6 prosent brukte den til å sjekke nyheter minst en gang i uken, fortalte Westlund.

– Jeg er veldig optimistisk med hensyn til mobiltelefonens muligheter, siden jeg er en av de få som bruker den til å lese nyheter. Men vi må også innse at veldig mange ikke bruker mobiltelefonen sin på denne måten, advarte han.

Powered by Labrador CMS