Sommertørke for nettavisene

Sommeren har vært uvanlig våt i store deler av landet, men på nettet er det lesertørke for tiden. De store nettstedene går kraftig ned i antall brukere og sidevisninger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De store nettstedene opplever størst sesongutslag i sommerukene, da de har en markant tilbakegang i antall unike besøkende. Samme tendens ser man i påskeuka og ved juletider.

- Dette indikerer at nettbruken er mindre i ferieperioder, ifølge avdelingsleder Ingvar Sandvik i TNS Gallup. Han har undersøkt det norske folks mediekonsum i sommermånedene.

15-16 prosent ned

TNS Gallups ulike mediemålinger viser at ikke bare tv, men også nettmedier har et betydelig lavere publikum om sommeren. Tall for 2006 og 2007 bekrefter denne utviklingen for de tre største nettavisene, VG Nett, Dagbladet.no og Nettavisen.

I løpet av de tre siste ukene har alle tre falt 15-16 prosent i antall unike brukere.

De ferskeste tallene fra TNS Metrix, for forrige uke (uke 27), viser at landets ledende nettavis hadde 2,06 millioner unike brukere. I uke 24 var tallet for VG Nett 2,41 millioner. Nettavisen har falt prosentvis mest, fra 1,04 til 0,87 millioner brukere. Dagbladet.no lå i uke 27 på 1,38 millioner unike brukere, ned fra 1,63 millioner tre uker tidligere.

Også færre sidevisninger

Det prosentvise fallet i antall sidevisninger ligger på samme nivå som nedgangen i antall brukere for Dagbladet.no og Nettavisen, mens VG Netts brukere var såpass aktive at sidevisningene kun lå tre prosent lavere enn i uke 24.

Hvis vi sammenlikner med brukertallene i årets første uke, ligger Dagbladet.no nå 20 prosent under. Det er nøyaktig samme utvikling som for et år siden. VG Netts brukertall har kun falt med 1,5 prosent, mens Nettavisen ligger 13 prosent under nivået i uke 1. VG Nett og Nettavisen falt også langt mindre enn Dagbladet.no fra årsskiftet til uke 27 i fjor.

Mange brukere likevel

TNS Gallup-målingene, blant annet Fobruker & Media-undersøkelsene, viser at folk i betydelig grad konsumerer medier også om sommeren. Selv om både tv og internett opplever nedgang på denne tiden, har disse mediene likevel mange brukere/seere i absolutte tall. For de andre mediekanalene er bildet mer stabilt - og noen opplever til og med økning om sommeren.

Det er tilfellet for ukepressen, som melder om økt løssalg i sommermånedene. Avisene har totalt sett stabile lesertall om sommeren, ifølge TNS Gallup. Løssalgsavisene VG og Dagbladet hadde imidlertid begge opptil 19 prosent høyere opplag i de typiske sommerukene rundt fellesferien i 2006, sammenliknet med tallet for hele året.

Powered by Labrador CMS