Flest aviser på nett i Norge

Det er nå flere nyhetsaviser på nett enn på papir i Norge, og stadig nye kommer til. Selskapet Nettby arbeider med å etablere en nettavis for hver kommune.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Journalisten har gjennomført den mest omfattende registreringen av nettaviser i Norge så langt. Opptellingen bekrefter et historisk faktum: det er nå flere aktivt nyhetsformidlende aviser på nett enn på papir her i landet. 284 nettaviser tilfredsstiller våre minimumskriterier for bredde og aktualitet på nyhetsinnholdet.

Lista, som du finner her, inkluderer både frittstående nettaviser på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, samt nettutgavene til papiraviser og etermedier. Hvis man regner med de 13 regionale utgavene av nrk.no, kommer antall nettaviser opp i 297. Til sammenlikning er 263 papiraviser tilsluttet Mediebedriftenes Landsforening eller Landslaget for Lokalaviser, mens tre aviser står utenfor organisasjonene.

Uten nettutgave

Enkelte av avisenes nettutgaver inneholder kun et fåtall saker fra papirproduktet, eller utelukkende abonnementsservice og generell informasjon om papiravisa. Disse nettjenestene er ikke tatt med i vår oversikt. Dette gjelder blant annet Lierposten, Birkenesavisa, Stangeavisa, Sykkulvsbladet, Snåsningen og Vennesla Tidende. Andre er utelukket fordi de oppdaterer nyhetene for sjelden.

Svært få lokalaviser er helt uten nettutgave i våre dager, men det er eksempelvis tilfellet for Rakkestad Bygdeblad, Malvik-Bladet, Haramsnytt, Møre-Nytt, Lofot-Tidende og Finnmarksposten.

Underskog av nettaviser

Den kraftige reklameveksten på internett har ført til en boom av ansettelser i nettredaksjonene, og stadig flere investorer lokkes på banen. I tillegg til avisenes nettutgaver vokser det nå fram en underskog av regionale og lokale nettaviser. Vi finner også daglige, egenproduserte nyheter på nettutgavene til små lokalradioer, som Hjalarhornet Radio i Telemark og Radio3 i Bodø.

Tendensen til kjededannelser er et annet trekk ved utviklingen. Lokalavisa.no er allerede etablert med 15 selvstendige distriktsaviser, integrert i et felles system. Regner vi med hver enkelt av dem, passerer antallet nettaviser i Norge 300.

Nettby-nettverk

Arne S. Dolven og hans om lag 30 samarbeidspartnere satser enda større med et annet prosjekt, under domeneparaplyen nettby.net. Så langt er det etablert nettaviser for kommunene Fet, Aurskog-Høland, Sørum, Skedsmo, Lørenskog og Rælingen på Romerike, gjennom aksjeselskapet Nettby Øst. Foreløpig går brukerne inn via fet.nettby.net og skedsmo.nettby.net, i påvente av en sentral portal.

– Vår ambisjon er å etablere lokale Nettby-tjenester for alle landets kommuner innen fem år. Onsdag i denne uka var det stiftelsesmøte for Nettby Sør, som i september etablerer nye nettaviser for Porsgrunn, Skien, Bamble og Siljan i Telemark. Deretter følger Agder-fylkene. Om vel et halvt år skal brukerne også kunne klikke seg inn på nasjonale nyheter på portalen nettby.net, forteller Dolven.

Eier og koordinator

Han eier Nettby-domenet og fungerer som koordinator for utbyggingen, som han begynte å arbeide med for to og et halvt år siden. Dolven, som er sosiolog og tidlig på 70-tallet tok initiativet til Norges Velforbund, sitter selv med om lag ti prosent av aksjene i Nettby Øst. Kjøpmann Arnstein Lund i Rælingen er styreleder i Nettby Øst, mens tidligere fylkesordfører Frode Svendsen (Ap) i Telemark leder styret for Nettby Sør.

– Det går allerede langt bedre enn vi trodde når det gjelder antall sidevisninger. Men vi er forsiktige med å etablere fordyrende systemer, før vi har tjent nok. Vi er utpreget lokalt orientert, og er en motsetning til et internasjonalt eid imperium som Orkla Media. Derfor satser vi nå blant annet i distrikter der det er dominerende Orkla-aviser, erklærer han.

Lokale eiere

Hver av nettavisene i Nettby-systemet skal ha lokale eiere, så langt i stor grad næringsdrivende. En av strategiene er å tilby den lokale handelsstand en rimelig profileringsmulighet i kampen mot store, sentrale nettbutikker. I tillegg til lokale nyheter og annonser vil nettavisene derfor også tilby brukerne butikk på nett-tjenester, det vil si muligheter for å kjøpe varer på nett fra lokale forretninger.

– Men dere satser på lokale nyheter i alle utgavene av Nettby-konseptet?

– Ja, alt vi makter. Men det er jo som å starte en serie med lokale aviser fra bunnen av. Det er små kapitalinteresser som står bak, og vi knytter i stor grad til oss folk som har eget firma og som kan tjene på provisjonsbasis. Vi har ambisjoner om å lage gode aviser etter hvert, men til å begynne med stjeler vi stort sett nyheter. Eller formidler dem, på en skikkelig måte. Det er vi jo ikke alene om.

Søker medspillere

Dolven svarer bekreftende på spørsmål om hver nettavis får sin egen ansvarlige redaktør. Ole Tamlag, som tidligere blant annet har ledet PeSju Kristen Riksradio, er redaktør for de to første.

– Vi er på jakt etter medspillere over hele landet. Vi har hatt samtaler med enkelte lokalaviser, men foreløpig har vi ikke fått tilslag. Men jeg merker at vi er mer interessante nå, når vi har opparbeidet mer styrke, sier Arne S. Dolven.

Aviskrig på nett

Tilstanden på Romerike minner for øvrig tilnærmet om en aviskrig på nett. I tillegg til Nettby-avisene og nettutgavene til etablerte papiraviser som Romerikes Blad, Eidsvoll Ullensaker Blad, Enebakk Avis, Indre Akershus Blad, Varingen og Raumnes, finner vi også iRomerike.no og romerike1.no. Sistnevnte ble startet som et hobbyprosjekt av Roy Mortensen og Jon Lyder.

– Etter å ha tatt journalistutdannelse i voksen alder, opplevde jeg at det var svært vanskelig å få jobb. Jobbene jeg søkte gikk uten unntak til yngre personer. Ikke en eneste arbeidsgiver svarte på annonsen min i Journalisten. I stedet for å plage journalistsøkende arbeidsgivere med mine søknader, måtte jeg finne på noe annet. Jeg måtte skape min egen arbeidsplass, forteller gründer Roy Mortensen.

Han tok kontakt med Jon Lyder og spurte om han kunne lage en nettavis med hovedfokus på kultur, idrett og organisasjoner. Lyder er webdesigner og har erfaring fra en rekke nettsider.

Hobby og jobb

En annen med erfaring fra lokal nettsatsing, inkludert web-tv over bredbånd, er tidligere redaktør og eier av Kvinnheringen i Hordaland, Kristian Hus. Han solgte Kvinnheringen til A-pressen i 1998, og etablerte nettavisa innsida.no i 2003. Der er han ansvarlig redaktør, og betrakter driften som en kombinasjon av jobb og hobby.

– Vi nærmer oss 90.000 klikk i måneden, og jeg ser et potensial på annonsesiden. Men foreløpig er det ikke mulig å leve av nettavisa, så jeg har vært forsiktig med å ta ut lønn. Først vil jeg skape et godt produkt, sier Hus.

I tillegg til ham selv jobber to journalister i innsida.no, henholdsvis på halvtid og i en prosjektstilling, samt et knippe frilansere. Et par av frilanserne bidrar også med videoinnslag.

Savner nettforum

– Vi har fått veldig god respons på web-tv-innslagene, som vi startet med i fjor. Foreløpig er det ikke et fast tilbud, men vi har som mål å øke denne aktiviteten, sier Kristian Hus, som savner et forum hvor nettavis-ansatte kan utveksle erfaringer og synspunkter.

Se den komplette lista over nettaviser her!

Powered by Labrador CMS