Nettet griper dagen
Nå er det ikke lenger ukene som skal telle for norske nettsteder.
Så snart det nye året er i gang, så begynner en ny måling av norske nettsteder. Det er fortsatt TNS Gallup som skal stå for målingene, og det vil fortsatt være topplister. Men noe endring blir det.
Bedre og bedre…
Fra og med nyttår er det dagtall som gjelder på topplisten og ikke uketall som i dag. Nettforum med Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i ryggen har vedtatt at TNS Gallup da skal publisere gjennomsnittlige tall nettstedene har daglig.
Dagtallene vil komme i tre forskjellige former; den offisielle «valutaen» som er snittet av dagtallene for alle sju dagene i uka. I tillegg skal det publiseres gjennomsnittlige dagtall for hverdager (mandag til fredag) og en egen for helg.
Ifølge et skriv fra Nettforum vil også ukestallene forbli tilgjengelig, som i dag, men ingen av de forskjellige målingene skal kalles «topplisten» som i dag.
… dag for dag
Mens det i England og Frankrike er antall unike brukere i måneden som er valutaen, går bransjen i Norge lenger og lenger unna deres standard.
– Vi har gått i motsatt retning. Vi har gått fra månedstall via ukestall til dag, og det er flere årsaker til det. Viktigste er at det måleteknisk var et problem fordi månedstallene ble urealistisk store, og da spurte markedet etter uketall, noe vi fulgte, sier fagsjef Geir Engen i MBL.
Ifølge Engen blir presisjonsnivået på målingene høyere som følge av at det er dag og ikke uke det fokuseres på. Samtidig forteller han at det også vil gi mediebyråene som kjøper reklameplassene mer detaljert informasjon om når brukerne er inne på nettsidene. Dessuten er deler av bransjen der allerede.
– Mange av de store medieselskapene selger reklame på dagmålinger, sier han.
Ifølge fagsjefen er det en annen fordel i at tallene blir mer sammenlignbare med medier som tv og radio som per i dag måler besøkene sine på dagbasis.