TIME: Scott Smith fra Time Inc. har publisert på iPad i fem måneder. Foto: Espen Moe

Leserne: - iPad-Time er for dyrt

LONDON (Journalisten): Var først ute på iPad og høster masse lovord.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Tilbakemeldingene fra leserne viser at de er veldig godt fornøyd med iPad-satsingen vår, men de er misfornøyd med prisingen, forteller Scott Smith fra Time Inc.

I dag koster Time Magazine 4,99 dollar enten man kjøper det på iPad eller på papir: Leserne mener tavleversjonen bare bør koste halvparten. Smith på sin side mener iPad-utgaven er et langt mer innholdsrikt produkt enn den tradisjonelle utgaven.

– Kan vi forvente at Time senker prisen på iPad-utgaven?

– Nei, det er det ingen grunn til å anta.

Leserundersøkelsene deres viser likevel at magasinets lesere er mer fornøyd med Time enn med konkurrentene.

Kjapp utvikling

Smith var sammen med tre andre medarbeidere ansvarlig for utviklingen av iPad-versjonen av det amerikanske magasinet.

27. januar lanserte Steve Jobs iPad, dagen etter hadde det nederlandske programvarehuset Woodwing avtalt et møte med Time Inc. for å demonstrere en skisse til publisering av magasiner for elektroniske lesetavler. I løpet av ett døgn fikk de tilpasset programmet sitt til iPad.

I februar var Smith og teamet i full sving med utviklingen, og da maskinen kom i salg 3. april, var Time Magazine på plass i app-store.

– Lager dere noe innhold kun for iPad-versjonen?

– Vi tilbyr flere bilder, bildekaruseller og video kun til iPad-utgaven. Men det er meningen at det skal være en digital versjon av det samme magasinet, så eksklusive artikler har vi ikke, svarer Smith.

Når Time-utgaven vi finner på Narvesen ikke har den samme forsiden som på iPad, skyldes det ganske enkelt at den trykte utgaven lages i ulike regionale versjoner. På iPad får vi den amerikanske utgaven.

Apple som redaktør

Flere er skeptiske til at mediene må få godkjent iPad-utgaven sin av Apple. De frykter at støtende innhold, for eksempel karikaturtegningene av Muhammed, kan føre til sensur fra det amerikanske selskapet.

Også i Time har man diskutert problemstillingen. Smith har ingen fasit for hva Apple godkjenner eller ikke, men nøyer seg med å fastslå at Time til dags dato ikke har fått problemer med innholdet sitt.

– Vi har ikke mye stoff i Time som nærmer seg grensen for hva Apple tåler.

Powered by Labrador CMS