3D Render of a Cute Santa Claus Charicature bringing in the new year
Spådommer og ønsker
Amerikanske forventninger til medieåret 2013.
Kraftsenteret Nieman Journalsm Lab ved Harvard har bedt et knippe skribenter fortelle hvile tendenser de tror vil prege medieåret 2013. Her er mye å tygge på:
Amanda Zamora slår et slag for “langsom sosial”. Det dreier seg om at mediene bør legge bak seg hangen til å spinne tynne og innimellom helt feilaktige historier på medlinger i sosiale medier.
Skolemassakren i Newtown er blant de siste eksemplene på at feilaktig informasjon gikk verden rundt. I stedet for kappløpet om å være først med uetterrettelige nyheter bør journalister bruke de store infomengdene der til å bygge fortellinger med langt større verdi, både for leserne og for mediene som gjør jobben.
Gruvedrift
Nå kommer robotene, skriver Miranda Mulligan. Hun jobber ved Knight Lab på Northwestern University i Chicago. Der er man sterkt engasjert i modeller og programvare som kan erstattet rutinepreget infoinnhenting i redaksjonene med automatisert journalistikk, og det er kanskje derfor Mulligan er så begeistret.
Dataprogrammer som automatisk både innhenter informasjon gjennom digital gruvedrift i offentlig tilgjengelig informasjon, og deretter skriver et godt lesbart sammendrag, står høyt oppe på ønskelista. Men slike prosjekter har hittil til gode å ta av. Mulligan tror det kan skje neste år.
Bedre leseropplevelse skapes når det tilrettelegges for å bruke informasjonen til flere formål enn artikkelen la opptil. Og for å dele, skriver Erin Kissane. Hun ser klare tegn på at vi går den veien, men at noen mediehus setter motsatt kurs for å styrke kontrollen over innholdet etter at det er solgt.
Rett på øyet
De store endringene er allerede bak oss, mener Nicholas Carr. Han har sett seg grundig lei på motebegrepet “disruptiv”.
Matt Waite tror 2013 blir året da responsiv design virkelig tar av. Men det er snart ikke nok å sørge for at nettsiden egner seg godt på laptop og mobil. Nå skal den også fungere for smart-tv og rett på øynene via Google-brillen, som kommer neste år.
Dan Gillmor spår at mattekunnskaper vil bli mye viktigere i journalistikken og gleder seg over at vi dermed får høre mindre fra klimaskeptikerne.
Sosiale medier får et langt sterkere kringkastingspreg, tror Jake Levine. Han tror enveisbudskap fortrenger deling fordi det gir helt andre inntektsmuligheter.
Her er hele lista over Nieman-ekspertenes nyttårstanker.
Godt nytt år!