Generalsekretær i NJ, Jahn-Arne Olsen. Foto: Kathrine Geard

Mer jusshjelp via NJ 

Fra nyttår tilbys NJ-medlemmer juridisk bistand hos journalistlagets samarbeidspartner Legalis.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Landsstyret i NJ vedtok nylig at organisasjonen skal etablere en ny medlemsfordel. Rett før jul ble kontrakten mellom NJ og advokatfirmaet Legalis signert, og avtalen vil tre i kraft fra nyttår.

Dette firmaet driver i stor grad med nettbasert saksbehandling og medlemmer vil kunne gå inn i tjenesten fra NJs nettside.

- Vår samarbeidspartner skal yte juridisk bistand på det som ikke er vårt felt, opplyser generalsekretæør Jahn-Arne Olsen.

Andre områder

NJs jurister steller med opphavsrett, arbeidsrett og alt som har med ansettelsesforhold og konflikter å gjøre. Dette er bistand som medlemmene får gratis.

- Og det skal vi fortsette med. Det nye tilbudet om juridisk hjelp handler om privatrettslige ting som arv, samboerkontrakt, skilsmisse, eiendom, nabokrangel. Altså alt vi ikke holder på med. Tilbudet er utenfor vår vanlige service. Den som vil kan benytte det, men det er selvsagt ingen plikt.

Dersom Legalis får henvendelser fra NJ-medlemmer om forhold lagets egne advokater steller med må de henvise tilbake til NJ. Men dersom NJ har kapasitetsproblemer kan NJ engasjere Legalis til også å ta slike saker. Fortsatt uten at det skal koste medlemmene noe.

- Hvorfor har dere inngått dette samarbeidet?

- Fordi vi får henvendelser fra folk som forventer at vi kan hjelpe dem, men som gjelder saker som ikke er relevante for medlemskapet eller angår bransjen. Vi vil kort og godt ha denne muligheten tilgjengelig for medlemmene. De får tjenesten til rabattert pris, det vil si 945 kroner timen pluss merverdiavgift.

Rask respons

I egen nettomtale skriver Legalis at firmaet bistår både bedrifter, organisasjoner og privatpersoner, og at de har hatt jevn vekst siden oppstarten. Legalis har nå sju advokater, fire advokatfullmektiger, en advokatsekretær, samt en advokat i kontorfellesskap.

“Vi legger stor vekt på god service, rask responstid og høy faglig kvalitet på de tjenester som tilbys våre kunder. Samtidig skal våre tjenester foreligge til en rimelig pris.”

Firmaet bruker naturligvis både telefon og møter i sin kontakt med kunder, men legger særlig vekt på at de har utviklet et eget kommunikasjonsverktøy for besvarelse av juridiske spørsmål over internett.

 

 

Powered by Labrador CMS