Danske Berlingske Media er på norske hender. Igjen.

Amedia kjøper Berlingske

Nordmenn har brukt 5 milliarder på Berlingske de siste 25 årene

Nazigeværer og stive priser for gammel dansk - Berlingske Media har en årelang norsk forbindelse.

Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 2 min

Amedias oppkjøp av Berlingske Media er blant de aller største transaksjonene i det nordiske avismarkedet de siste 30 årene. 

Foruten flaggskipet Berlingske, kommer tabloiden B.T, Weekendavisen og finansavisen Euroinvestor med i pakken Amedia nå kjøper. I tidligere tider har Berlingske Media også omfattet blant annet lokalaviser og radiostasjoner.

Det er imidlertid ikke første gangen det danske konsernet er på norske hender.

«Gammel dansk»

Siden Berlingske sist var norskeid har det danske mediekonsernet hatt tre eiere, og Amedia blir altså nummer fire. 

I år 2000 var det norske Orkla Media som ville ha fatt på det som da het Det Berlingske Officin.

«Stiv pris for gammel dansk» var tittelen i Dagens Næringsliv da oppkjøpet var et faktum, og det viste seg at Schibsted hadde trukket seg fra konkurransen fordi det ble for dyrt. 

– Prisen som ble forlangt var høyere enn det vi mener Berlingske er verdt, sa daværende konserndirektør i Schibsted, Birger Magnus.

Prisen var på om lag 2 milliarder norske kroner, som omregnet til dagens kroneverdi blir 3,43 milliarder. Også den svenske mediekjempen Bonnier mente prisen ble for stiv, og eierskapet endte i hendene til Orkla.

Nazi-gevær

Det var Carlsberg, Den Danske Bank og rederiet A.P. Møller Mærsk som eide Det Berlingske Officin da Orkla kom på banen, og salget foregikk ikke uten dramatikk. 

Det var nemlig en artikkelserie i Berlingske som startet det hele:

Artikkelserien koblet en av eierselskapenes opphavsmenn med det tyske krigsmaskineriet under andre verdenskrig. Skipsreder A.P. Møller eide over 30 prosent av aksjene i selskapet DISA, som forsynte nazistene med maskingevær.

Resultatet ble at A.P. Møller Mærsk la sine aksjer ut for salg, og de andre eierne fulgte kort tid etter. 

Orkla solgte Berlingske Media i 2006 til investeringsselskapet Mecom som igjen solgte til DPG Media i 2014.

Med til historien hører det også at den norske delen av Orkla Media, som også ble solgt til Mecom, ble kjøpt av A-pressen i 2012. Etter oppkjøpet skiftet selskapet navn til Amedia. 

5 milliarder

Spekulasjonene rundt salg av Berlingske Media gikk en liten stund før oppkjøpet ble kunngjort, og de to danske nisjeavisene Finans og Inside Business meldte begge at konsernet trolig var til salgs, og at belgiske DPG Media ønsket å avslutte eierskapet etter drøye 10 år.

Prisen for konsernet er i de danske mediene anslått å være cirka 100 millioner euro. Det tilsvarer 1,16 milliarder norske kroner.

Skulle anslagene stemme vil det bety at norske medieselskap de siste 24 årene har brukt over 5 milliarder kroner på Berlingske Media.

Powered by Labrador CMS