Kraftig resultatvekst i DN Media Group

Roger Aarli-Grøndalen
dn media group nyhetsstudio

Etter tre gode kvartaler på rad, leverer DN Media Group et driftsresultat (ebitda) på over 100 millioner i 2024, skriver selskapet i en pressemelding.

– Vi har økt lønnsomhet i de fleste av publikasjonene og tilfredsstillende utvikling i digitale abonnementer, annonser og nettverk. Samtidig har vi hatt kostnadsdisiplin. Sammen bidrar det til et nytt godt kvartal, og det beste året siden DN Media Group ble spunnet ut som et eget konsern i 2021, sier konsernsjef Amund Djuve i pressemeldingen.

Amund Djuve, konsernsjef i DN Media Group

I fjerde kvartal endte mediekonsernet med et driftsresultat før av- og nedskrivninger på 30,4 millioner kroner, mot 21,8 millioner kroner året før.

Veksten i heldigitale abonnementsinntekter har fortsatt å øke, og var i fjerde kvartal på 21,1 prosent mot samme kvartal i 2023.

64 prosent av abonnementsinntektene i DN Media Group er heldigitale, mot 57,7 prosent på samme tid i fjor.

Papirbaserte abonnementsinntekter fortsetter imidlertid å falle.

For hele 2024 endte DN Media Group med en omsetning på 938,7 millioner kroner og et driftsresultat før av- og nedskrivninger på 103,6 millioner kroner.

DN Media Group omsatte i 2023 for 887 millioner kroner, med et resultat på snaut 39 millioner kroner.

– Forbedringene i resultatet kommer hovedsakelig grunnet strålende arbeid gjennom hele organisasjonen. Vi får også drahjelp i form av valutaeffekter, sier Djuve.

Djuve påpeker at konsernet nå har hatt tre gode kvartaler etter en lang periode med svake resultater, og håper på fortsatt positiv utvikling i 2025.

– Samtidig er det stor usikkerhet i markedet. En global handelskrig kan på den ene siden øke behovet for innsiktsfull journalistikk, men på den andre siden føre til lavere vekst og en tøffere finansiell situasjon for våre abonnenter og annonsører. Derfor må vi fortsette å engasjere abonnenter, ta bedre betalt for kvalitetsjournalistikken vår og ha god kostnadskontroll fremover, sier Djuve.

DN Media Group består av de norske publikasjonene Dagens Næringsliv, Europower, Intrafish.no, Fiskeribladet og Kystens Næringsliv, samt de engelskspråklige publikasjonene TradeWinds, Upstream, Recharge, Hydrogen Insight og Intrafish.com.

Powered by Labrador CMS