NTB blir medieovervåker

NTB utvider sin virksomhet og vil konkurrere på markedet for medieovervåking. Byrået tilbyr overvåking av 300 nettkilder.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dermed kaster NTB seg ut i et marked preget av hard konkurranse. Ifølge Dagens Næringsliv vil NTB tilby sine kunder i mediebransjen, det offentlige og næringslivet overvåking av rundt 300 ulike nyhetskilder på nett i Norge. Nyhetsbyrået har valgt samme overvåkingsteknologi som bransjens største aktør, Observer, nemlig CyberWatchers overvåkingsteknologi.

Målet for NTB er ifølge markedsdirektør Bjørn Skovli å tilby kundene både NTBs nyhetsartikler og kontinuerlig overvåking av norske nettkilder via samme nyhetsportal.

- Av de 300 kildene er 200 registrerte nettaviser. I tillegg omfatter cirka 100 norske bedrifter som publiserer på nettet. Vi kan også legge inn overvåking av opptil et par tusen utenlandske aktører, dersom kunden ønsker det, sier markedsdirektør Bjørn Skovli til DN.

Ifølge DN betaler NTB stoffleverandørene, gjennom Mediebedriftenes Klareringstjeneste, for å videreformidle artiklene. Nylig annonserte også en allianse mellom A-pressen, Orkla og NHST at de ønsker å tilby elektroniske overvåkingstjenester. Fra før er en rekke aktører på banen, blant andre Magenta News, Retriever og Opoint.

Powered by Labrador CMS