Francis Lundh skal lede det nye teknologi-selskapet til Mentor Medier.
Foto: Mentor Medier
Nytt Mentor Medier-selskap: Satser på medieteknologi
– Vi skal sørge for at jorunalistikken vinner kampen om folks tid, sier Francis Lundh
Utviklingsavdelingene i Mentor Medier og datterselskapet Mediaconnect skal nå samles i et nyopprettet selskap.
Målet, ifølge en pressemelding, er å lage ledende teknologi for mediebransjen.
Det nye selskapet vil få cirka 20 ansatte.
Beste forutsetninger
– Journalistikk trenger de aller beste forutsetninger for å lykkes, og her er teknologi helt essensielt. Om kvalitetsgapet mellom redaktørstyrte medier, og de andre appene man har på telefonen blir for stort, vil mediene tape. Det skal vi forhindre, sier Francis Lundh.
Han er i dag utviklingsdirektør i Mentor Medier, og skal lede det nye selskapet. Navnet på selskapet vil først bli offentliggjort på et senere tidspunkt.
Lundh har blant annet bakgrunn fra Schibsted News Media og VG.
– Vi vil sørge for at journalistikken i stadig større grad vinner kampen om folks tid når de surfer på telefonen, og vi vil at det å betale for journalistikk skal være så enkelt som overhodet mulig, sier Lundh, og trekker særlig frem abonnementssystem, kjøpsløp, innlogging og nyhetsapper som områder de satser særlig på.
Felles strategi
Mentor Medier eier i dag blant annet Dagsavisen, Morgenbladet og Vårt Land.
– Ved å samle våre ressurser i et sterkt miljø med en felles strategi, har vi som mål å skape et ledende miljø for medieteknologi med særlig vekt på abonnement, brukerbetaling og gode brukeropplevelser, sier Per Magne Tveiten, konsernsjef i Mentor Medier.
– Vår ambisjon er å levere de beste tjenestene både til våre egne aviser og alle våre eksisterende og fremtidige samarbeidspartnere.