Baard Zakariassen ble gjenvalgt som leder i Oslo Journalistklubb. Foto: Martin Huseby Jensen
OJs leder er ikke så bekymret for journalistikken
Men for dem som jobber er det noe annet.
Torsdag kveld ble det klart at flertallet på OJs årsmøte ga for at Baard Zakariassen fornyet tillit som leder i klubben. Han tiltrådte som leder for ett år siden. Oslo Journalistklubb er ofte det uforutsigbare og rampete lokallaget på NJs landsmøter.
– He-he. Vi er vel ikke så bråkete, sier lederen. OJ organiserer vel nesten 3.800 av NJs medlemmer. På landsmøtet i mars er OJ garantert 21 av de 149 delegatene. I tillegg kommer representantene fra redaksjonsklubbene i Oslo.
– Vi har mange flinke folk som noen ganger har vært uenig med ledelsen om blant annet organiseringen av NJ. Men det har vært prinsipielt. Jeg opplever at vi blir lyttet til. Og så er det ikke slik at vi bråker for å bråke, men vi har selvsikkerhet til å ta ordet og å være uenige.
Liker temperatur
Zakariassen sier at selv som det største og eldste lokallaget i NJ er det bevisste på ikke å utnytte størrelsen. De tenker nasjonalt i politikken, selv om OJ er lokallag, samtidig er OJs styre opptatt av ikke å trå de andre lokallagene på tærne. Hva slags kjepphester OJ tar med seg på Fornebu i mars, vil han ikke ut med.
Årsmøtet på torsdag var akkurat slik den gjenvalgte lederen ønsker det. I motsetning til i fjor tok mange ordet i år, og mange var uenige.
– Jeg liker at det er diskusjon. Det er fint med litt temperatur.
I tiden fremover mener han det er viktig å se bransjen og arbeidsplassene fra et fugleperspektiv og på den måten letter identifisere truslene i arbeidslivet.
– Det er ingen som passer på oss. Skjer det snusk i for eksempel byggebransjen, så er vi på dem med en gang. Men skjer noe i mediebransjen er det ingen som passer på. Vi har mindre innflytelse på vår egen faglige kompetanse i dag enn før.
OJs rolle i et arbeidsmarked som blir stadig tøffere er å løfte temaer, skape debatt og bevisstgjøre og støtte klubbene i deres område.
OJ-lederen ser ingen grunn til å være bekymret for at folk slutter å være interessert i det journalistikken leverer av innhold. Utfordring ligger i å møte publikum på riktig plattform.
– Produktet i seg selv er jeg ikke bekymret for. Men folkene som jobber i usikkerheten og i strukturer vi ikke vet hvordan blir i fremtiden bekymrer, sier han.