Samarbeider om streaming: Tre forlag er foreløpig representert med til sammen 20 forskjellige titler i Magasin+. Fra venstre forlagsdirektør Andreas Finborud i Aftenposten, daglig leder Audun Holmøy Røhrt i Fri Flyt AS, Line C. Nilssen i Aftenposten, produktansvarlig for Magasin+, og Ole Henrik Nissen-Lie, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Norsk Maritimt Forlag. Foto: Aftenposten

Magasinutgivere går sammen om streamingtjeneste

Leserne får tilgang til over 2.500 magasiner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Norske magasinutgivere går sammen i streamingtjenesten Magasin+. Aftenposten - som lansete appen tidligere i år - er initiativtaker til samarbeidsprosjektet og har så langt fått med seg Norsk Maritimt Forlag (Båtliv, Seilas, Seilmagasinet og Båtguiden) og forlaget Fri Flyt (UTE, Klatring, Terrengsykkel, Landevei, Fri Flyt og Playboard).

Aftenposten Forlag har følgende magasiner i appen: Aftenposten Innsikt, Bake, Aftenposten Historie, Hyttemagasinet, Aftenposten Oppvekst, Mat fra Norge, Aftenposten Junior og Aftenposten K, A-magasinet og Mamma. Totalt er det dermed 20 magasiner i Magasin+, og flere vil komme til i løpet av året.

– Vi har utviklet en plattform som muliggjør samarbeid på tvers av selskaper og utgivere. Samarbeidet er basert på at nye titler kan implementeres relativt enkelt i løsningen, slik vi kan fokusere på å gi abonnentene på Magasin+ mest mulig verdi for pengene, sier forlagsdirektør Andreas Finborud i Aftenposten i en pressemelding.

Aftenposten inviterer alle utgivere av uavhengig kvalitetsjournalistikk i magasinformatet inn i løsningen.

Magasin+ baserer seg på prinsippet “all you can read”, heter det i pressemeldingen. Det betyr at abonnentene ikke bare får tilgang til siste utgave, men også alle tidligere utgivelser. Det er over 2.500 magasiner inkludert i abonnementet og nye kommer til hver uke.

– Fri Flyts magasiner har en sterk posisjon på papir og nett, og med Magasin+ får vi enda et nytt ben å stå på. Vi kommer til å nå nye lesere med vår journalistikk og få ny kunnskap om denne distribusjonsformen for innhold. Rent økonomisk er det gode stordriftsfordeler å gjøre dette sammen med andre kvalitetsutgivere, sier Audun Holmøy Røhrt, daglig leder i Fri Flyt Forlag. 

Ole Henrik Nissen-Lie i Norsk Maritimt Forlag sier at folk ikke leser mindre enn før og at det alltid vil være et marked for kvalitetsinnhold.

– Vi er glade for å komme med i dette gode selskap av flotte magasiner. Her er mye inspirerende og godt lesestoff samlet på ett brett til glede for alle som liker å lese, og tilbudet blir markedsført på en kraftfull og profesjonell måte, sier Nissen-Lie.

Powered by Labrador CMS