UTROP: Foran fra venstre: Majoran Vivekananthan, Saroj Chumber og Nouha Bourouh. Fra venstre midten: Lan Marie Berg, Claudio Castello og Sheema Adam. Bakerst fra venstre: Oscar Tawil Vitry, Leon Espinosa og Isabell Sterling. Foto: Birgit Dannenberg
UTROP: Foran fra venstre: Majoran Vivekananthan, Saroj Chumber og Nouha Bourouh. Fra venstre midten: Lan Marie Berg, Claudio Castello og Sheema Adam. Bakerst fra venstre: Oscar Tawil Vitry, Leon Espinosa og Isabell Sterling. Foto: Birgit Dannenberg

Utrop opp 89 prosent

LLA-avis med eventyrlig opplagsvekst.

Publisert Sist oppdatert

Landslaget for Lokalaviser organiserer mer enn 100 norske aviser. Noen av dem er ultralokale, andre meningsbærende. Og det er i den siste kategorien at den svimlende økningen har skjedd.

Avisen Utrop opplevde i fjor en vekst på 89,3 prosent eller over 2000 aviser. Mer enn to tredjedeler av avisene selges i løssalg. Ansvarlig redaktør Majoran Vivekananthan forteller at de gjennom månedlig distribusjon i Dagsavisen fikk økt eksponering og at det ga avisen som kommer ut annenhver uke økt salg.

– Det er tredje år på rad vi har opplagsøkning, og i fjor var den jo veldig høy. Det er mye prosentvis, men vi er jo fortsatt en liten avis, forteller en ydmyk redaktør.

Nettbetaling

Redaktøren har ambisjoner om å fortsette veksten. I 2010 er målet ytterligere 2000 i opplagsvekst. Det satser han å få til gjennom nettbetaling.

– Vi introduserer sms-betaling for å få tilsendt avisen på pdf eller tilgang til avisen på nettsidene. Vi vil bevise at det går an å selge aviser på nett.

Nært

Blant lokalavisene i LLA kan også SortlandsAvisa vise til stor vekst. Avisen går fram med 32 prosent og hadde ved utgangen av året et opplag på 1569.

Redaktør Kenneth E. Pedersen mener økningen kommer fordi ukeavisen har satset på redaksjonelt innhold med tett og nær lokaljournalistikk.

– Det er en gledelig vekst, absolutt. Vi hadde en idé om hva slags redaksjonell linje vi skulle føre og type avis vi ville lage, og det har vi videreført og vært tro mot siden etableringen i 2008, sier Pedersen.

Troverdighet

Ifølge Pedersen har veksten fortsatt inn i det nye året. Så langt har de fått nesten 40 nye abonnenter. Noe som utgjør omtrent ti prosent av veksten i fjor. Redaktøren er glad for veksten, siden det gir avisen større troverdighet blant annonsørene – noe som kan kommer godt med.

– Økonomien er ikke god. Vi hadde én million kroner i underskudd i 2008, sier han.

SortlandsAvisa fikk i fjor 660.000 kroner i produksjonsstøtte.

Powered by Labrador CMS