425 millioner i pluss for Orkla Media
Orkla Media fikk et driftsresultat på 425 millioner kroner i fjor, som er 54 millioner mer enn i 2004. Økte annonseinntekter er hovedårsaken.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Opplaget til Orklas aviser falt i fjor. Ikke bare i Norge, men også det danske Berlingske-konsernet, som Orkla Media eier, opplever et «svakt fallende» opplag «på nivå med totalmarkedet», som det står i Orklas beretning for 4. kvartal. Berlingske Tidende har imidlertid vekst i annonseinntektene.
For avisene i Sentral- og Øst-Europa er annonseutviklingen på nivå med 2004 og Orkla Media melder om forsterket konkurranse i det polske avismarkedet.
Orkla Medias driftsinntekter var på 8.677 millioner kroner 2005, som tilsvarte en underliggende vekst på fire prosent fra 2004. Driftsresultatet ble 425 millioner, mot 371 millioner i 2004. For fjerde kvartal var driftsresultatet 173 millioner kroner, en fremgang på 29 millioner fra samme periode i 2004.
Avis og ukepresse i Norge opplevde en resultatnedgang i 4. kvartal sammenlignet med 2004, noe Orkla Media tilskriver produktutvikling og nylanseringer.