Per Brikt Olsen (til høyre) ble onsdag ønsket velkommen som ny administrerende direktør i Fagpressen av fungerende styreleder Ole Henrik Nissen-Lie. Foto: Glenn Slydal Johansen

Per Brikt Olsen blir ny direktør for Fagpressen

Presseorganisasjonen mener han har debattevnen, forhandlingsstyrken, gjennomføringskraft og klokskap som den trenger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Jeg ser fram til oppgaven med spenning og entusiasme. Fagpressen er viktig, mye viktigere enn folk flest tenker over, tror jeg. Den journalistikk de 207 medlemmene av Fagpressen produserer, blir stadig viktigere stemmer i samfunnsdebatten, sier Per Brikt Olsen i en pressemelding fra styret i Fagpressen, skriver Fagpressen på egne nettsider om ansettelsen.

Markedskompetanse

Olsen kommer fra stillingen som kommersiell direktør Dagbladet. Han har tidligere også arbeidet for A-pressen.

Ifølge ansettelsesutvalget har Olsen både forhandlingsstyrke, debattevne, gjennomføringskraft og klokskap som skal lede Fagpressen gjennom de store omstillingene mediebransjen står overfor.

– Bak ansettelsen ligger det en grundig prosess med tester, intervjuer, oppgaver og omfattende referansesjekk ledet av Raadgiverhuset. De ansatte i Fagpressen har også fått et ord med i laget, sier Ole Henrik Nissen-Lie, som har ledet ansettelsesutvalget og er nestleder i Fagpressen.

Journalisten møtte Per Brikt Olsen, Ole Henrik Nissen-Lie og Pål S. Øverby i Oslo onsdag ettermiddag. Den nye direktøren sier han ønsket seg til Fagpressen fordi han ønsket nye utfordringer og å utvide horisonten.

- Det er et bredere spekter her, sier Olsen, som tilrer den nye stillingen relativt umiddelbart.

Han har ikke direkte redaksjonell erfaring, men kommer fra en pressefamilie, og understreker at han har samarbeidet mye med redaktører gjennom jobben i Dagbladet, DB Medialab og Aller Media. 

- Hvis produktet ikke har troverdighet, har det heller ikke  verdi.

Olsen skryter av Fagpressen som kanal. Ferske reklametall fra IRM viser at Fagpressen hadde drøyt en halv milliard kroner i omsetning i fjor. Men kun 26 prosent er digitalt. Han fremhever markedskompetansen til Brikt Olsen.

– Han har viktige erfaringer som kan ta Fagpressen inn i en digital fremtid. Der er det store og sterke drivere som Per Brikt Olsen kjenner godt. Han kan tilføre Fagpressen forståelse om forretningsutvikling. Det har vært erkjent fra Fagpressen at det har vært en svakhet. Det er viktig for Fagpressen å videreutvikle inntektene, sier Nissen-Lie.

Han sier også at presseorganisasjonen består av mange sterke redaktører som har engasjement og kunnskap om stoffområdet som deres fagblad dekker.

Kunne stått på søkerliste

Under Fagpressens jakt på ny direktør har det vekket kritikk at presseorganisasjonen ikke har ønsket å offentliggjøre søkerlisten. 

Til Journalisten sier Brikt Olsen at han søkte selv før fristen i januar, etter først å ha hatt en samtale med rekrutterer Pål S. Øverby i Rådgiverhuset.

- Personlig hadde det for min del ikke vært noe problem å stå på en offentlig søkerliste, svarer Olsen på spørsmål om han var villig til å stå på en slik liste. 

Både Olsen og Øverby sier at Olsen heller ikke årsaken til at Jan Moberg og Britt Sofie Hestvik trakk seg fra rekrutteringsprosessen av habilitetshensyn. 

Hva slags lønn Olsen får vil han eller Nissen-Lie først ikke kommentere, utover at de er på ordinært nivå.

Men litt senere opplyser den fungerende styrelederen at Brikt Olsen går opp rundt fem prosent fra avgått direktør Elin Floberghagens lønnsnivå, og får 1,2 millioner kroner i årslønn. Samtidig forkortes antallet feriedager med 15 prosent, og han innmeldes i de øvrige Fagpressen-ansattes pensjonsordning fra tiltredelsesdato.

Såvidt Journalisten forstår skal økonomien i Fagpressen være i vekst med positive resultater for fjoråret.

 

Samme anbefaling igjen

Fagpressen har høstet kritikk for ikke å ha operert med offentlig søkerliste i søkerprosessen.  Ifølge et dokument Medier24.com omtalte onsdag var det enighet i Fagpressens styre om at søkerlisten vil være offentlig.

Fagpressens Nissen-Lie og rekrutterer Øverby er overfor Journalisten enig om hvordan de har løst spørsmålet.

- Jeg oppfattet ikke at det var gjort et vedtak, men var kjent med at temaet var oppe til diskusjon, sier Øverby, og fortsetter:

- Jeg ga et råd, og jeg mener fortsatt at det ikke bør være noen offentlig søkerliste. Vi har sett mange eksempler på fattige lister dersom søkerlisten er offentlig. Derfor var mitt råd å ikke gjøre den offentlig.

Hvor mye Raadgiverhuset vil fakturere Fagpressen for jobben de har gjort, vil de ikke kommentere.

- Vi opererer med fornufige, markedsmessige priser, sier Øverby.

Powered by Labrador CMS