Sjefredaktør Tor Olav Mørseth i Adresseavisen.

Kutter 60 årsverk i Adresseavisen

Avisen skal spare opptil 130 millioner kroner fram til 2020.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Torsdag får ansatte i både Aftenposten og Adresseavisen vite omfanget av de varslede omstillingstiltakene og hvor mange stillinger som skal kuttes.

Les også: Dagspressens reklameomsetning ned 24 prosent

Kutter 20 årsverk i redaksjonen

I Adresseavisen ble kuttene presentert for de ansatte torsdag formiddag. Alle avdelinger i avisen blir påvirket, skriver avisen selv.

Av dagens om lag 230 årsverk vil mellom 35 og 40 forsvinne innen 2017. Fram mot 2020 skal mellom 110 og 130 millioner kroner spares og totalt mellom 60 og 75 årsverk kuttes. Det legges opp til at bemanningsreduksjonen gjennomføres ved sluttpakker og til de ansatte som er kvalifisert til AFP.

Ifølge avisen tas mellom 15 og 20 av kuttene på opptil 40 årsverk fra redaksjonen som består av rundt 115 årsverk.

Administrerende direktør Tove Nedreberg i Adresseavisen sier til Journalisten at tallene for nedbemanning, som er presentert torsdag, er estimater som avhenger av hvordan andre kostnadstiltak går.

– Vi jobber med resultatforbedrende tiltak på 60-65 mill for 2017, sier Nedreberg.

– Betyr det antallet årsverk som må kuttes kan bli høyere?

– Akkurat nå holder vi mye fokus på 2017 og her estimerer vi nedbemanningen til å bli 35-40 årsverk. Lenger fram i tid vil det være mer usikkerhet i anslaget.

Hun sier at tiltakene settes i verk innen alle deler av virksomheten, som trykk, distribusjon, annonser og redaksjon.

Om det vil være noen av produktene som legges ned vil hun heller ikke si noe om kort tid etter at kuttene er blitt kjent.

 Men vi må prioritere hardere på hva som blir gjort.

Samtidig som hun beskriver annonsemarkedet som i tiltagende forverring, ser Adresseavisen en økning i antallet abonnenter.

Annonsefall

Det er det markante fallet i annonseinntekter de siste årene som er årsaken til de dramatiske kuttene. Dagspressen har det siste året tapt 24 prosent av annonseinntektene, viser tall fra Mediebyråforeningen som Dagens Næringsliv publiserte torsdag.

Samtidig stiger annonseinntektene for Facebook og andre sosiale medier med 72,7 prosent og for såkalt programmatisk annonsehandel på internett med hele 86,6 prosent.

Les også: Slik blir sluttpakkene i Polaris Media

Aftenposten-kutt blir kjent

Aftenpostens ansatte fikk 25. august et forvarsel om at det går mot nye omstillingstiltak og nødvendig nedbemanning. Samme dag varslet Polaris Media at 300 millioner kroner skal kuttes fram mot 2020, og at en vesentlig del av dette blir i form av nedbemanninger. Kuttene i Adresseavisen er en del spareplanen i Polaris Media.

Detaljene i Schibsted-eide Aftenpostens omstillingstiltak blir presentert på et allmøte i avishuset torsdag klokken 12.

Powered by Labrador CMS