Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Under finner du en samling nyhetsgrafikk som ble publisert i forbindelse med artikler om noen av de mest sentrale temaene i mediebransjen i 2015.
Vi starter med opplagstallene for 2014, som Mediebedriftenes Landsforening offentliggjorde 3. mars. På grunn av et nytt målesystem betraktes 2014 som et slags år null for måling av totalopplag, løssalg, papiropplag og digitalopplag.
I grafikken under mangler det digitale opplaget for to viktige medier. Det gjelder VG og Dagbladet, som av litt uklare grunner valgte å ikke å melde inn resultatene sine.
Grafikken bør leses i breddeformat på mobil. For å veksle mellom største opplag, minste opplag og alfabetisk rekkefølge for avisene: Trykk en eller flere ganger på det lille ikonet over og under selve talloversikten. Hvert fylke har sin egen farge, og du kan velge fylkene enkeltvis for å se de lokale avisene.
Mer om opplag
I kartgrafikken under kan du se hele avis-Norge, med opplagsinformasjon om hver enkelt avis.
Sett markøren på trekantene i kartet.Mobil/brett: Trykk på trekantene. Prøv samspillet mellom grafikkenhetene ved å velge fylke, og trykk på enkeltaviser i de horisontale søylene nederst for se den aktuelle avisens geografiske plassering i kartet. Trykk på nytt for å gå tilbake.
Annonse
Lesertallene
Forbruker & Media-undersøkelsene med lesertall presenteres to ganger i året. De to neste grafikkene viser tall fra Forbruker & Media 2015/2 og 2014/2. Det vil si for periodene 30. juni 2014 til 28. juni 2015 (betegnet som 2015 over søylene) og 01. juli 2013 til 29. juni 2014 (betegnet som 2014).
I april offentliggjorde Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes Landsforening sin felles lønnsstatistikk for 2014. I den interaktive grafikken under kan du se gjennomsnittlig bransjelønn for NJ-organiserte i 152 norske mediebedrifter ved utgangen av 2014, sammenliknet med tallene for 2013.
23. oktober brakte Journalisten.no oversikt over fordelingen av 303,1 millioner kroner i produksjonstilskudd for 2015, til i alt 144 aviser. Journalisten har innhentet og bearbeidet statistikk fra Medietilsynet tilbake til 1996. Trykk på boksene øverst i grafikken for å se hvor mye de enkelte avisene og mediehusene har fått utbetalt i direkte statsstøtte - produksjonstilskudd - inkludert midlene for 2015.
Kartgrafikken under viser mediehusene til Norges nest største mediekonsern, inkludert opplags- og økonomiinformasjon om hvert av dem. Sett markøren på trekantene.Mobil: Trykk på trekantene.
Konsernøkonomien
Mer økonomi: Den neste grafikken viser utviklingen fra kvartal til kvartal for de tre store mediekonsernene i Norge. Beveg markøren/fingrene over linjene for å se talldetaljer.
Hva bruker NJ pengene til?
Og til slutt en oversikt over de største utgiftspostene til Norsk Journalistlag i den forrige to-årige landsmøteperioden, 2013-14. Trykk på kulene for å se antall millioner kroner for hver post.