Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media skal kutte opp mot 145 millioner kroner frem til 2016. Foto: Thor Nielsen
Polaris kutter 100 årsverk
Adressa må trolig ta halvparten.
Kuttene ble kjent samtidig som Polaris la fram resultatene for tredje kvartal torsdag morgen. Polaris Media består av Adresseavisen Gruppen, Polaris Media Nordvestlandet og Harstad Tidende Gruppen. I tillegg kommer eiendom og trykk.
Forventer frivillighet
Klubbleder Tormod Ellingsen i Adresseavisen vet ikke hvor mange årsverk som forsvinner i Trondheim. Men han antyder at omtrent halvparten kan komme her.
– Adresseavisen utgjør en betydelig del av Polaris, og opp mot halvparten, sier Ellingsen.
Han forventer at kuttene skal skje ved frivillighet.
– Noe annet er uaktuelt.
– Gode ordninger
I Polaris Media Nordvestlandet skal det netto kuttes 30 millioner kroner. 25 millioner kroner skal tas gjennom kostnadsreduksjoner, det skal skapes nye inntekter til 10 millioner kroner og nysatsinger skal bringe inn fem millioner kroner.
Heller ikke her er det klart hvor mange som må forlate aviser som Sunnmørsposten og Romsdals Budstikke, sier administrerende direktør Hanne Relling Berg.
– Vi begynner arbeidet med hva vi kan klare av innsparinger og økte inntekter nå, sier Berg.
Hun sier at mediebedriften har opparbeidet seg erfaring i å kutte fra tidligere innsparingsrunder. Derfor føler hun seg trygg på at de skal få til gode ordninger for nedbemanningene.
– Vi blir færre, men vi kommer til å jobbe på alle felt for å se hvor vi kan spare. Men vi ser at vi skal løse det på en god måte.
– Hva betyr det?
– At det skal skje gjennom frivillig avgang.
Svak bedring
Samtidig som kuttene ble kjent, presenterte Polaris media altså resultatet per 3. kvartal. Mediekonsernet fikk et driftsresultat på 52 millioner kroner mot 51 millioner kroner i samme periode i fjor.
Så langt i år har mediekonsernet et driftsresultat på 178 millioner kroner mot 181 millioner kroner på samme tidspunkt i fjor. Driftsinntektene er også tre millioner kroner lavere enn i fjor, og er så langt i år på 1,368 milliarder kroner.
På den positive siden øker de digitale inntektene med 15,5 prosent fra 99 millioner kroner i fjor til 115 millioner kroner i fjor.
– Vi er godt fornøyd med at vi leverer resultatfremgang i tredje kvartal mot fjoråret. Dette til tross for at 3. kvartal ble et svakere kvartal for papirkanalen i mediehusene. Resultatfremgangen skyldes først og fremst at digitale annonseinntekter øker med nærmere 20 prosent og at konsernet reduserer driftskostnadene tilnærmet med -2 prosent i kvartalet, sier konsernsjef Per Axel Koch i børsmeldingen.
Det har ikke lyktes Journalisten å komme i kontakt med konsernsjef Per Axel Koch for kommentarer.
Det har ikke vært noen handler i Polaris-aksjen etter at kvartalsresultatene og kuttene ble kjent.