Per Axel Koch sier at han ble orientert om intensjonsavtalen mellom NWT Group og Bonnier News Local tirsdag kveld.
Foto: Mats Greger
Polaris-sjefen om endringene i Sverige: – For tidlig å si noe om konsekvenser
Per Axel Koch mener avtalen som er inngått i Sverige ikke vil påvirke konkurransen med Amedia.
Tirsdag sprakk nyheten om Amedias oppkjøp av Berlingske. Dagen
etter ble det klart at det også skjer endringer andre steder på det nordiske mediemarkedet. En
ny intensjonsavtale mellom svenske Bonnier News Local og NWT Group kan vise seg
å få konsekvenser for konkurransen i Norden.
Amedia vs Polaris
Avtalen innebærer et krysseierskap som gir Bonnier News
Local 30 prosent i NWT Media og NWT Distribution, mens NWT får 15 prosent av i
Bonnier News Local.
Intensjonsavtalen må først godkjennes av svenske myndigheter,
men kan også få konsekvenser for det norske rivaleriet mellom Polaris Media og Amedia
i Sverige.
Amedia eier nemlig 20 prosent av Bonnier News Local. Samtidig er NWT
nest største eier i Polaris Media med over 27 prosent eierandel i konsernet.
For å gjøre konstellasjonene enda litt mer innviklede, skal
det også legges til at Polaris i 2019 kjøpte mediekonsernet Stampen, og det
sammen med NWT og Västerbottens-Kuriren.
Det mest iøyenfallende med den nye intensjonsavtalen er
altså at NWT tilsynelatende velger et samarbeid med Bonnier, snarere enn å styrke
samarbeidet med Polaris og Stampen.
– For tidlig
Konsernsjef i Polaris, Per Axel Koch, sier til journalisten
at de ble orientert om intensjonsavtalen tirsdag kveld.
– Det er for tidlig å kommentere på eventuelle
konsekvenser som følge av intensjonsavtalen som er inngått, men jeg er sikker
på at vi fortsatt kommer til å ha et godt samarbeid med NWT, sier han.
På spørsmål om de har gjort seg noen tanker rundt hva avtalen
kan gjøre for konkurransen med Amedia, svarer konsernsjefen følgende:
– Dette er en intensjonsavtale som NWT har
inngått, og jeg kan ikke se at dette påvirker konkurransen med Amedia.