Per Axel Koch sier at han ble orientert om intensjonsavtalen mellom NWT Group og Bonnier News Local tirsdag kveld.

Polaris-sjefen om endringene i Sverige: – For tidlig å si noe om konsekvenser

Per Axel Koch mener avtalen som er inngått i Sverige ikke vil påvirke konkurransen med Amedia.

Publisert
Lesetid: 1 min

Tirsdag sprakk nyheten om Amedias oppkjøp av Berlingske. Dagen etter ble det klart at det også skjer endringer andre steder på det nordiske mediemarkedet. En ny intensjonsavtale mellom svenske Bonnier News Local og NWT Group kan vise seg å få konsekvenser for konkurransen i Norden.

Amedia vs Polaris

Avtalen innebærer et krysseierskap som gir Bonnier News Local 30 prosent i NWT Media og NWT Distribution, mens NWT får 15 prosent av i Bonnier News Local.

Intensjonsavtalen må først godkjennes av svenske myndigheter, men kan også få konsekvenser for det norske rivaleriet mellom Polaris Media og Amedia i Sverige. 

Amedia eier nemlig 20 prosent av Bonnier News Local. Samtidig er NWT nest største eier i Polaris Media med over 27 prosent eierandel i konsernet.

For å gjøre konstellasjonene enda litt mer innviklede, skal det også legges til at Polaris i 2019 kjøpte mediekonsernet Stampen, og det sammen med NWT og Västerbottens-Kuriren.

Det mest iøyenfallende med den nye intensjonsavtalen er altså at NWT tilsynelatende velger et samarbeid med Bonnier, snarere enn å styrke samarbeidet med Polaris og Stampen.

– For tidlig

Konsernsjef i Polaris, Per Axel Koch, sier til journalisten at de ble orientert om intensjonsavtalen tirsdag kveld.

–  Det er for tidlig å kommentere på eventuelle konsekvenser som følge av intensjonsavtalen som er inngått, men jeg er sikker på at vi fortsatt kommer til å ha et godt samarbeid med NWT, sier han.

På spørsmål om de har gjort seg noen tanker rundt hva avtalen kan gjøre for konkurransen med Amedia, svarer konsernsjefen følgende:

– Dette er en intensjonsavtale som NWT har inngått, og jeg kan ikke se at dette påvirker konkurransen med Amedia. 

Powered by Labrador CMS