Ansvarlig redaktør for ukebladene i Egmont, Elisabeth Lund-Andersen. Foto: Egmont

Hjemmet er det mest leste redaksjonelle magasinet

Liten leservekst for norske magasiner totalt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ukebladet Hjemmet er mest leste redaksjonelle magasin, blant medlemmene av Mediebedriftenes Landsforening (MBL), med 466.000 lesere.

De er bare slått av tegneseriebladet Pondus.

– Folkelig

–Det er jo veldig gledelig. Det er godt å være stabile og til og med ha en liten vekst nå i disse tider, sier Elisabeth Lund-Andersen i Hjemmet til Journalisten.

Hun er ansvarlig redaktør og direktør for ukebladene i Egmont, og i tillegg direkte redaktør i Hjemmet.

– Både vi og Pondus er vel folkelige produkter, så det viser vel at det er lurt å ta folkelighet på alvor og ikke snobbe seg til.

Hjemmet har en stabil leserskare med mange lojale abonnenter – noen regner seg nesten som medlemmer, ifølge redaktøren. Magasinet har de siste årene jobbet aktivt med produktutvikling, ifølge Lund-Andersen.

– Vi har blitt enda flinkere til å ta «printmoduset» på alvor, og knekke koden på hvordan print skal ha en styrke inn i målgruppen vår, som er voksne kvinner. Samtidig har vi jobbet parallelt med sosiale medier, og lar brukerne bidra med innhold til bladet og bilagene der.

Svak vekst totalt

Flere norske magasiner har hatt leservekst det siste året, viser de ferske tallene fra MBL. Totalt har 61 prosent av magasinene vekst i antall lesere. Enkelte magasiner har fått færre årlige utgivelser, og det er i siste periode målt færre titler enn året før.

De ti mest leste bladene som er medlem av MBL

- Tegneseriebladet PONDUS: 468

- Hjemmet: 466

- Illustrert Vitenskap: 458

- Se og Hør Tirsdag: 409

- Donald Duck & Co: 329

- Her & Nå: 312

- Vi over 60: 300

- Familien: 279

- Aftenposten Historie: 261

- Aftenposten Innsikt: 259

Lesere i hele tusen.

Mange har også fått færre lesere, som gjør at magasinveksten totalt er stabil, med en svak vekst på 0,5 prosent. 25 prosent av den norske befolkningen over 12 år leser daglig minst ett magasin, melder MBL.

– Det er svært gledelig at over halvparten av de målte titlene opprettholder eller øker sine lesertall, sier sier sier Randi S. Øgrey administrerende direktør, i pressemeldinga.

Lang levetid

At et magasin i snitt blir lest eller sett i 3,3 ganger viser at magasinene har lang levetid, mener Øgrey.

29 titler har færre lesere, og COOP Medlem, Vi i villa, Dagbladet Magasinet, Hyttemagasinet og Det Nye går mest tilbake i MBLs oversikt.

De største magasingruppene er «Bolig og interiør», «Kvinne» og «Bil og båt», med til sammen 25 av 75 målte blader i markedet.

Blader i gruppene «Innsikt og økonomi» har størst vekst av de målte gruppene, etterfulgt av «Tegneserie og ung» og «Bolig og interiør». Kvinnesegmentet taper noe, mens «voksen kvinne» holder seg stabilt, skriver MBL i pressemeldinga.

Powered by Labrador CMS