Morten Scott Janssen tar i mot Andreas Reitan og Stian Elverum fra Nea Radio, til Radiodager 2018. Foto: Kristine Lindebø

Nå samles 370 radiofolk for å lære av hverandre

Radiodager 2018 i gang i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Torsdag og fredag samles hele radiobransjen i Oslo.

Over 370 radiofolk fra hele landet skal mingle, lære, og feire seg selv under Radiodager 2018 og Prix Radio, som er radiobransjen største prisutdeling, hvor blant annet årets programleder, årets radiokanal, årets lokalradio og årets radionavn kåres.

– Det er utrolig viktig å møtes uhøytidelig, som dette, sier daglig leder Morten Scott Janssen i Foreningen Radiodager.

– Det er viktig å ikke bare konkurrere, men å dele litt også. I hverdagen konkurrerer vi jo ikke bare med hverandre, men også med andre medier.

Janssen jobber til vanlig som programleder og prosjektredaktør i P4. I år er torsdagens program i Store Studio på NRK, mens det på fredag foregår på Meet Ullevaal.

På årets konferanse skal blant annet NRK, P4-gruppen, SOL og Google snakke om smarthøytalere, Elise Øygaren, journalist og kursleder i sosiale medier i NRK, skal gi sine beste tips om instagram-historier og redaksjonssjef Randi Lillealtern i Munck Studios i Norge, programleder Pål Plassen i NRK P1 og programleder Niklas Baarli i Radio 1 skal inspirere til hvordan finne de beste radioideene.

Det har vært litt hektisk før start, men Radiodager-lederen tok seg tid til en liten lunsjpause før konferansen braket løs torsdag. Han lover både faglig og sosialt påfyll for deltakerne.

– Vi lager Radiodager for alle som lager radio. Jeg gleder meg spesielt til Valerie Geller, som har vært her før også og er opptatt av at man må snakke personlig til lytteren, sier han.

– Samtidig er Prix Radio definitivt et høydepunkt, røper Janssen og forteller at det har blitt mer og mer prestisje i denne konkurransen.

– Det har blitt mer rivalisering, men det er jo NM i radio, så sånn skal det være. Folk setter stor pris på festen etterpå også.

Radiodager-lederen er fornøyd med årets 340 deltakere og 35 foredragsholdere, som er en god del flere enn i fjor, da det var 290 påmeldte. Rundt 100 deltar kun på prisutdelinga, mens resten får med seg det faglige programmet i tillegg.

Ifølge Janssen har de jobbet mye for å få økonomien på plass, og har blant annet fått støtte fra Norsk Journalistlag (NJ) og Bibliotekvederlagsfondet Pressens faglitteraturfond. Foreningen får ingen økonomisk støtte fra eierne, men baserer seg på støtte og inntekter fra billetter.

Radiodager har blitt arrangert årlig siden 2003, og startet som et dugnadsprosjekt med NRK sammen med det øvrige radio-Norge. I dag er NRK, P4-gruppen, Bauer Media og Norsk Lokalradioforbund eiere.

Powered by Labrador CMS