Slik er reklamemarkedet delt mellom de ulike mediekanalene. Kilde: IRM
Svakt reklamekvartal
Reklamemarkedet vokste forsiktig i fjerde kvartal.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Det norske reklamemarkedet vokste med 1,7 prosent i fjerde kvartal. Den totale omsetningen endte på 5,3 milliarder kroner i perioden. Det melder Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
– De tegnene vi nå ser med en avdemping og nedgang i reklameveksten fortsetter i de kommende kvartaler, sier IRMs analysesjef Tobias Hedström i en pressemelding.
I desember jekket instituttet ned forventningene til reklamemarkedet framover. Ifølge den siste prognosen venter IRM en vekst i inneværende år på 4,6 prosent.
Dagspressen svekkes
Dagspressen hadde en svak vekst gjennom hele fjoråret, men tapte fem prosent av annonseinntektene i fjorårets siste kvartal sammenlignet med samme kvartal i 2010.
Totalt endte reklameomsetningen for fjoråret på 19,2 milliarder kroner. Det gir en vekst på drøyt fire prosent fra året før.
Internett øker
Internett som mediekanal økte sin omsetning med 400 millioner kroner fra 2010 til i fjor. Det tilsvarer en vekst på 11 prosent.
Det er likevel dagspressen som fortsatt tar den største delen av kaka. Inkludert innstikk har mediekanalen en andel av den totale reklameomsetningen på 33 prosent. Deretter følger internett med 22,7 prosent og TV med 17,7 prosent.
I forrige uke spådde IRM at internett vil passere dagspressen som mediekanal innen tre år.