Reklamemarkedet falt

Dagspressen falt med 150 millioner kroner i andre kvartal. De pengene forsvant over til TV og nett.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nettet er ifølge ferske tall fra Institut för reklam- och mediestatistik (IRM) den store vinneren i andre kvartal. Mens reklameomsetningen samlet falt med én prosent, økte annonseomsetningen med 100 millioner kroner sammenlignet med kvartalet før. Ifølge IRM ble det omsatt reklame verdt 1,2 milliarder kroner på nett i andre kvartal. 

Sterk nettvekst

Dermed kneppes avstanden mellom nett og dagspresse (inkludert innstikk) inn ytterligere. Det ble omsatt for 150 millioner færre reklamekroner i dagspressen i denne perioden, men fortsatt klart mest med 1,5 milliarder kroner. 

Omsetningen på TV økte med 50 millioner kroner i andre kvartal og det ble i de tre månedene omsatt reklame for 950 millioner i perioden. 

Omsetningen i ukepressen falt med 30 millioner til 140 millioner kroner. Mens Radio økte til 150 millioner. 

Tror på vekst

I markedet totalt ble det omsatt reklame for rundt 5 milliarder kroner, en tilbakegang på drøye én prosent. 

– Det er et avvikende kvartal, sier administrerende direktør Madeleine Thor i IRM i en pressemelding. Hun forteller at de i IRM tror at reklamemarkedet likevel vil ha en fortsatt vekst.

– Tross for usikkerhet i verdensøkonomien er den norske økonomien relativt sterk, og det er positivt for reklamekjøp.

 

Powered by Labrador CMS