Annonsørene bruker 3700 kroner på deg
Det er nesten en tusenlapp mer enn i Sverige.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Nye tall fra Institutet för reklame- og mediestatistik viser at annonsørene kjøpte reklame tilsvarende 3707 kroner per innbygger i fjor. Dermed ligger Norge på en klar førsteplass i reklamekjøp i Norden.
Slått av Sverige
I Danmark kjøpes det reklame for 2865 kroner per innbygger, i Sverige for 2723 kroner og i Finland kjøpes det reklame for 2302 kroner. Dermed ligger Norge et godt stykke foran det nordiske snittet som i fjor endte på 2865 kroner.
Men på vekst i markedet er det ikke Norge som dominerer, selv om veksten år mot år er på 5,1 prosent. Det er et stykke opp til Sverige hvor reklamemarkedet økte med 8,8 prosent i løpet av fjoråret. I Finland er veksten på 5 prosent, mens veksten i Danmark er lavest med 2,1 prosent.
Verdensmestere
Ifølge daglig leder Magnus Anshelm er Norge og Sverige verdensmestere målt i dagspressens evne til å hente seg inn igjen. I tillegg øker kjøp av reklame på internett enda mer i Norge enn i noen andre land. Som Anshelm tidligere har sagt: Norge er snart verdensmester i reklamekjøp.
– Årsaken til dette er naturligvis den norske samfunnsøkonomien. Samtidig påvirker det at den strukturelle endringen i dagspressen tar lengre tid i Norge enn i andre land. Og så ligger dere litt etter i veksttempoet på displayannonser og søkeordannonsering. Det gir nye penger i reklamemarkedet.