Ingen bedring for avisene

De største har mistet nesten en tredel av sine annonseinntekter i år. Men totalmarkedet er stabilt.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Omsetningen av annonser og reklame økte med beskjedne 0,3 prosent (15,4 millioner kroner) i årets første sju måneder, ifølge fra Mediebyråforeningen. Tallene viser netto utfakturert medieomsetning etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.

Medieomsetningen akkumulert til og med juli 2014 endte på 5,06 milliarder kroner, som altså er omtrent på samme nivå som tilsvarende periode i 2013.

Nettet vinner

Internett er den store vinneren så langt i år, med en framgang på pene 30,4 prosent til 1,30 milliarder kroner. I denne kategorien øker både web-tv og mobil formidabelt, med henholdsvis 182,7 og 90,2 prosent til 90,7 og 195,1 millioner kroner.

Display (62 prosent) er imidlertid fortsatt den suverent største nettbaserte kanalen. Totalt sett er internett nest størst målt i markedsandeler, med sine 25,7 prosent (19,8 prosent i fjor).

Ned 28 prosent

Blant taperne skiller de store riksavisene seg ut med en nedgang i annonseomsetningen på 28,0 prosent til 209,8 millioner. Inntektsfallet øker ytterligere noe i forhold til situasjonen ved utgangen av juni (ned 26,4 prosent).

Situasjonen er ikke på langt nær så ille for region- og lokalavisene. De sliter likevel etter å ha mistet 10,7 prosent av sine annonseinntekter og ender på 495,4 millioner kroner. Det prosentvise fallet er på samme nivå som ved utgangen av juni (10,0 prosent).

Samlet er dagspressen nå nede i en markedsandel på 13,9 prosent, ned fra 16,8 prosent på samme tid i fjor.

Fagpressen og ukepressen sliter også, med inntektsfall på henholdsvis 20,3 og 17,2 prosent etter sju måneder.

Tv fortsatt størst

Tradisjonelt tv har fortsatt størst markedsandel når det gjelder reklameinntekter. Andelen er forholdsvis stabil, men faller fra 37,3 til 36,8 prosent. Inntektene ved utgangen av juli lå på 1,86 milliarder kroner, ned 1,2 prosent.

Følgende mediebyråer rapporterer til Mediebyråforeningens tatistikk:

Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS, Vizeum Norge AS, In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS).

Powered by Labrador CMS