Lotteritilsynet refser Amedia-aviser for spillreklame

Reagerer etter flere lovbrudd i høst.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tilsynet reagerte da automatisert nett­reklame førte til at annonser for utenlandske spillselskaper dukket opp på Amedia-eide nett­aviser, skriver Dagens Næringsliv.

Det er forbudt å markedsføre andre nettbaserte pengespill enn de som blir tilbudt av Norsk Tipping og Norsk Rikstoto. I slutten av august dukket det imidlertid opp reklame for de utenlandske spillselskapene Comeon og 7red.com på nettsidene til Firda, Firdaposten, Bergensavisen, Østlendingen og Drammens Tidende.

– Men så fort vi fikk vite om det, så ble de fjernet, sier digital direktør i Amedia Marked, Lars Hordnes, til DN.

Hordnes sier at de utenlandske spillselskapene hadde kjøpt annonseplass via digitale reklamebørser, og at selskapene ikke ble svartelistet i systemet slik de burde ha blitt.

Les mer om Amedia her

– Vi ser veldig alvorlig på dette. Bare i høst har vi hatt to slike tilfeller. Den ene var hos Amedia-avisene, og den andre var på Nettavisen. Begge fjernet annonsene omgående da vi tok kontakt med dem. Det viser at norske aviser ønsker å etterfølge regelverket, sier seniorrådgiver i Lotteritilsynet, Monica Alisøy Kjelsnes, til avisa.

Hun finner ingen grunn til å reagere ytterligere mot de aktuelle mediene.

 

 
Powered by Labrador CMS