Lotteritilsynet refser Amedia-aviser for spillreklame
Reagerer etter flere lovbrudd i høst.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Tilsynet reagerte da automatisert nettreklame førte til at annonser for utenlandske spillselskaper dukket opp på Amedia-eide nettaviser, skriver Dagens Næringsliv.
Det er forbudt å markedsføre andre nettbaserte pengespill enn de som blir tilbudt av Norsk Tipping og Norsk Rikstoto. I slutten av august dukket det imidlertid opp reklame for de utenlandske spillselskapene Comeon og 7red.com på nettsidene til Firda, Firdaposten, Bergensavisen, Østlendingen og Drammens Tidende.
– Men så fort vi fikk vite om det, så ble de fjernet, sier digital direktør i Amedia Marked, Lars Hordnes, til DN.
Hordnes sier at de utenlandske spillselskapene hadde kjøpt annonseplass via digitale reklamebørser, og at selskapene ikke ble svartelistet i systemet slik de burde ha blitt.
Les mer om Amedia her
– Vi ser veldig alvorlig på dette. Bare i høst har vi hatt to slike tilfeller. Den ene var hos Amedia-avisene, og den andre var på Nettavisen. Begge fjernet annonsene omgående da vi tok kontakt med dem. Det viser at norske aviser ønsker å etterfølge regelverket, sier seniorrådgiver i Lotteritilsynet, Monica Alisøy Kjelsnes, til avisa.
Hun finner ingen grunn til å reagere ytterligere mot de aktuelle mediene.