Faksimile Aftenposten 28.11.13

–En underlig vurdering

Kjersti Løken Stavrum tror Swix er veldig glad for at Aftenposten slo opp deres reklamebilder, på eget initiativ.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Aftenposten slo torsdag opp en dobbeltside om skihåpene Marit Bjørgen og Anders Lund Svindal på sportssidene. Saken, og den ennå mer bildetunge nettsaken, var illustrert av idrettsutøverne i Game of Thrones-kostymer. Bildebylinen tilhørte vintertsport-sponsor Swix.

Fant bildet selv

–Vi gikk noen runder før vi bestemte oss. Det var en anerkjent fotograf og ingen produktplassering. Og i og med at det var vi som oppdaget det, gjorde vi det, sier redaksjonssjef for sporten Eirik Fardal.

Aftenpostens journalist så at Lund Svindal delte bildet på Instagram. Han ble nysgjerrig, og etter litt leting klarte redaksjonen å finne fotografen. Bildet var tatt på oppdrag for Swix, til deres eget magasin. Utstyrsprodusenten ble kontaktet og markedsavdelingen ga tillatelse til gjenbruk, mot kreditering av både leverandør og fotograf.

–Vi diskuterte om det kunne oppfattes som reklame. Vi diskuterte det til og med med sjefredaktøren, som kom tilfeldig forbi under diskusjonen. Hun mente det var greit.

I tillegg til at Aftenposten mente bildene var kule, var det aktualiteten i kommende helgas verdenscupåpning som førte til publiseringen. De sjekket for øvrig også at bildene var autentiske, i form av at utøverne faktisk satt sammen da bildet ble tatt.

Fornøyd markedsavdeling

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum mener imidlertid at det å finne bildet selv ikke endrer på at det er bruk av et reklamebilde i en redaksjonell sammenheng.

–Markedsavdelingen hos Swix er nok veldig glad for at Aftenposten bruker bildene. Det er fin ekstrareklame. Og det er en underlig vurdering når det er en sponsor som har tatt bildene for å bruke dem i reklameøyemed. Det at avisen har funnet bildene, fjerner ikke det faktum at de er tatt av Swix.

Powered by Labrador CMS