– Vi har lyktes godt med de digitale brukerinntektene, forteller konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.
Arkivfoto: Mats Greger
Resultatnedgang for Polaris Media
Men den digitale veksten fortsetter.
I en børsmelding i forbindelse med at mediekonsernet
la fram resultatet for fjerde kvartal 2023, skriver Polaris Media:
«Effektivisering og fortsatt digital vekst
bidro til å dempe resultatnedgangen, men Polaris Media gikk ut av fjerde
kvartal med et svakere resultat enn året før.»
Negative tall
Kvartalstallene viser at Polaris avsluttet fjoråret med et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 57 millioner kroner. Det er 19 millioner
kroner (-25 prosent) svakere enn i samme periode året før.
Driftsresultatet for hele 2023, endte på 237 millioner. Det
er 96 millioner svakere enn i 2022 (-29 prosent).
Veksten i de digitale inntektene går derimot riktig vei. De
økte med 12 prosent i fjerde kvartal.
Polaris' brukerinntekter økte med 2 prosent i
kvartalet.
«Veksten på 23% i digitale abonnementsinntekter kompenserte
for nedgangen i papirbaserte inntekter», skriver konsernet.
I løpet av 2024 økte antall digitale abonnement med 19
prosent til 392.000. Totalt antall abonnement ved utgangen av året var 623.000,
som er 2 prosent høyere enn ved utgangen av 2022.
Digital vekst
– Vi har lyktes godt med de digitale brukerinntektene. Den
digitale transformasjonen i mediehusene har skutt ytterligere fart i året som
har gått. Det er gledelig å se at veksten i digitale abonnement gjør at vi også
har vekst i den samlede abonnementsmassen, til tross for stort frafall på
papir, sier konsernsjef Per Axel Koch i børsmeldingen.
De digitale abonnentene utgjør nå 63 prosent av konsernets
samlede abonnementsmasse.
I likhet med tredje kvartal, var svakere annonseinntekter
sammen med reduserte inntekter fra trykk og distribusjon, hovedårsaken til
resultatnedgangen i fjerde kvartal.