Fagpressens direktør Elin Floberghagen og styreleder Jan Moberg under lanseringen av Fagpressenytt.no. Foto: Glenn Slydal Johansen

Politikere og bransjen selv er de viktigste målgruppene for ny fagpresseportal

Nå kan du lese nyheter fra fagpressetidsskriftene på Fagpressenytt.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det var en stolt direktør Elin Floberghagen og styreleder Jan Moberg som tirsdag endelig kunne presentere den lenge varslede nyhetsportalen fra Fagpressen.

Misfornøyd med momssaken

– For meg som styreleder hadde det holdt som motivasjon å vise mangfoldet overfor politikere og oss selv, sier Moberg til Journalisten på spørsmål om hva som er den viktigste målgruppen for nettstedet.

Styrelederen klarte ikke holde tilbake irritasjonen på politikerne for at de ikke har inkludert fagpressen i nullmomsen som den øvrige mediebransjen oppnådde tidligere i år.

– Jeg er ikke fornøyd med nullmomssaken. Det er viktig å vise fram innholdet overfor regjering og andre politikere, sa Moberg under lanseringen.

Floberghagen legger overfor Journalisten til at også lesere i yrkesaktiv alder, bransjene til tidsskriftene og viktige beslutningstagere er blant målgruppene. Og selv om de ikke nevnes blant de første, utelukkes selvsagt heller ikke det generelle publikummet.

– Men for meg er det nok med den første delen, sier Moberg, og viser til politikere og fagpressen selv.

Kunne ikke vente

Fra starten er 76 av Fagpressens 200 titler med på portalen. Ytterligere 30 titler skal være på vei. De 50 som ikke hadde det, har tegnet avtale med Retriever som fungerer som motoren for nettstedet. Medlemmene leverer både digitalt og trykt innhold, sistnevnte i form av pdf-er, til Retriever, som så tilgjengliggjør innholdet via Fagpressenytt.no. For de titlene som ikke er digitale vil du komme til en pdf-fil på Fagpressenytt.no.

– 76 er et høyt tall i et sånt pilotprosjekt. Det ville være feil strategi å vente til vi får flere, sier Moberg.

Han understreker at nettstedet er i startup og at nettstedet nå var klar for lansering med enkelte mindre feil. Fagpressen varslet også at de ser på muligheter for å drive forretningsutvikling på nettstedet, uten at de to ønsket å gå i detalj i dag.

– Dette er en god startup.

Kostet under en halv million

Kostnaden for det enkelte tidsskrift er null. Kostnaden for utviklingen ble under pressetreffet ikke spesifisert nærmere enn til å være under en halv million kroner.

– Den er godt under en halv million kroner, sier Floberghagen til Journalisten.

Fagpressen har som kjent slitt med økonomiske problemer de senere årene, og måtte kutte ett årsverk senest i år. Men satsingen på fagpresseportalen mener hun kan forsvares uansett.

– Dette er en viktig prioritering for oss, sier Floberghagen.

– Styret hadde godkjent dette uten nødvendigvis å få pengene tilbake, legger Moberg til.

Synliggjør journalistikken

Portalen er bygd opp av 17 stoffkategorier, som Mat og drikke og Etikk og religion. Derfra kan leseren klikke seg inn og se de siste og mest leste sakene fra de titlene som deltar i samarbeidet. Når du klikker deg inn på en sak får du opp tittel, ingress og en brødtekst av lengde som tidsskriftets redaktør selv bestemmer hvor lang skal være, samt en Les mer-knapp som sender leseren til saken.

I tillegg kan lesere abonnere på nyhetsbrev med daglig, ukentlig eller månedlig frekvens.

– Portalen synliggjør mangfoldet av journalistikken fra Fagpressen. Det er en vesentlig og relevant journalistikk, det jeg kaller Tone Damli-fri sone, innledet Moberg pressetreffet med, og skyndte seg med å legge til at Fagpressen også kan underholde på sin egen måte.

– Dette er det mest betydelige og viktige arbeidet vi har gjort for å få fram innholdet, sa han senere.

Nå starter arbeidet med å bygge lesere av nettstedet. Denne uken vil Fagpressen starte markedsføring av den nye kanalen. Men noe måltall for antallet ukentlige unike besøkende er ikke satt.

Powered by Labrador CMS