Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef Schibsted. Foto:Kathrine Geard

God digital vekst for Schibsted

Ser nå for seg større nedgang for papirannonser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

 Schibsteds regnskap for årets tre første måneder viser at nedgangen i annonseinntekter for papiravisene kompenseres av god vekst i online-inntekter. Det er særlig god vekst i trafikk og inntekter for mobile tjenester, ifølge kvartalsrapporten som ble lagt fram fredag morgen.

Konsernet oppnådde et brutto driftsresultat på 421 millioner kroner, som gir en driftsmargin på 12 prosent. Driftsresultatet er 18 millioner svakere enn i samme periode i fjor og godt under markedsanalytikernes gjennomsnittlige forventning om 444 millioner kroner. Driftsinntektene gikk opp fra 3,5 til 3,6 milliarder kroner, en underliggende vekst på 5 prosent. Avskrivninger og andre faktorer bidro til at resultatet før skatt økte fra 289 til 310 millioner kroner.

Satser sterkt

Resultatet inkluderer investering i online rubrikk-virksomhet i nye markeder på 140 millioner kroner, mot 70 millioner i første kvartal 2011. Økningen kommer først og fremst som følge av økt markedsføring. Schibsteds online rubrikk-virksomhet økte inntektene med 19 prosent i første kvartal.

 Mediehusvirksomheten i Schibsted Norge vokste underliggende med 3 prosent, mens inntektene i Schibsted Sverige falt med 2 prosent underliggende.

- Vi er glade for at Schibsted Media Group kan prestere en stabil og god resultatutvikling i et kvartal hvor vi har økt investeringene i vår online rubrikkvirksomheter betydelig, samtidig med at markedene for papiraviser er under press, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

- Bærer frukter

Han understreker at Schibsted følger sin strategi med å styrke satsingen på online rubrikk og andre digitale tjenester, kombinerert med god kvalitet og kostnadskontroll for mediehusenes tradisjonelle virksomhet.

- Satsingen på online rubrikk bærer frukter. I et land som Frankrike øker våre inntekter forstsatt kraftig, og markedsposisjonen styrkes dag for dag. Virksomhetene i Italia og Østerrike, som vi startet fra grunnen for noen år siden, er etablert som markedsledere, og har god utvikling, sier Ryssdal.

Driftsinntektene i franske Leboncoin.fr vokste med 63 prosent i første kvartal, og nettstedet er nå en av Europas største online rubrikkvirk-somheter målt i trafikk.

Papir faller

 - Mediehusene våre opplever en sterk trend i retning av internett og mobil både når det gjelder mediekonsum og annonseinntekter. I første kvartal 2012 er trenden ytterligere forsterket, og risikoen for videre nedgang for papirannonser synes økt, sier konsernsjefen.

Schibsted er bekymret over utviklingen i Spania, der arbeidsledigheten nå er oppe i rundt 25 prosent. Den generelle økonomiske situasjonen i landet har svekket seg ytterligere de seneste månedene.

- Våre virksomheter der merker dette på kroppen, og situasjonen følges tett, poengterer konsernsjefen.

 

Powered by Labrador CMS