SCHIBSTED: Administrerende direktør Rolv Erik Ryssdal har solgt konsernets virksomheter i Baltikum. Her fra kvartalspresentasjon. Foto:Kathrine Geard

Schibsted selger aviser med tap

Trekker seg helt ut av Baltikum.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Som Journalisten fortalte tidligere i høst har det vært forhandlinger mellom Schibsted og den lokale ledelsen i Eesti Meedia om salg av det norske mediekonsernets virksomheter i regionen.

Nå er det klart at virksomheten er solgt til ledelsen med investorer i ryggen.

Stor i lite marked

– Schibsted har eid Eesti Meedia i 15 år, siden juni 1998. Vi er stolte av at EM i denne tiden har utviklet seg til et modent, økonomisk solid og godt posisjonert mediekonsern i Estland og Baltikum. Som en del av Schibsteds strategiske utvikling er det vår plikt å vurdere om vi til enhver tid er den beste eier for alle selskapene i Schibsted Media Group. Vi er glad for at vi har fått en avtale med ledergruppen i Eesti Media, som vi vet står for sunn langsiktig tenkning, sier konsernsjef i Schibsted Media Group Rolv Erik Ryssdal i en pressemelding.

 

Les også Schibsteds retrett fra Estland skaper engstelse

Schibsted avviser dato for papiravvikling

 Eesti Media er den klart største avisutgiveren i Estland med to nasjonale aviser Rundt 70 prosent av inntjeningen i gruppen (EBITDA) kommer fra trykkerivirksomheten i Kroonpress. Selskapet eier også Estlands ledende avis Postimees, regionaviser, magasiner, TV- og radiostasjoner samt online rubrikkvirksomhet. I 2012 hadde selskapet driftsinntekter på EUR 79 mill.

 Avtalen verdsetter Eesti Meedia til om lag EUR 30 mill. I 3. kvartal 2013 vil Schibsted bokføre et tap på rundt EUR 26 mill. som et resultat av transaksjonen.

Taper på salg

Det betyr at Schibsted selger seg ut av Baltikum med tap.

- Det er nettopp det vi gjør. Vi selger med et tap. Når det er sagt så er vi fornøyde med salgssummen, sier konserndirektør økonomi og finans Trond Berger i Schibsted.

Selv om Eesti Meedia gjennom en lang tid har levert overskudd, velger Schibsted likevel å selge seg ut. Dette skjer som følge av en helhetsvurdering. Berger forteller at det handler om fokus, men han ønsker ikke å gå inn i detaljer rundt salget.

Også to rubrikknettsteder blir med på salget. Dette er midt i Schibsteds satsingsområde.

- Det er en liten virksomhet. Og så er det eiendeler vi mener er innenfor tradisjonelle mediehus.

 

In English: Worried about Schibsted Eesti Media-sale

Powered by Labrador CMS