Handikapnytt peker på at flere restaurantanmeldelser burde ta med om spisestedet er tilpasset rullestolbrukere og dere behov. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix.

Mener matjournalister også bør vurdere om restauranter er «rullestolvennlige»

Vil vite om bevegelseshemmede kommer seg inn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I dag er det kun Aftenposten som har rullestollvennlighet som et kriterium i sine restaurantanmeldelser. Det viser en oversikt Handikapnytt har laget.

– Jeg er jo interessert i at det skal stå noe om hvor tilgjengelig en restaurant er. Om det er trappefri inngang, for eksempel. Det gjør det jo i boligannonsene, blant annet, sier Rina Wesenberg til Handikapnytt.

Hun har ifølge bladet kontaktet aviser og foreslått tilgjengelighet som en del av restaurantanmeldelsene, men så langt uten respons.

Unntaket er Aftenposten.

– Dette er en helt selvfølgelig del av anmeldelsen. Folk synes det er kjempebra at vi har det med, og det går også an å søke på restaurantene etter om de er rullestolvennlige, sier restaurantansvarlig Erik Gulbrandsen i Aftenposten til Handikapnytt.

– Jeg tror rett og slett det handler om at det ligger litt langt bak i bevisstheten, sier Amanda Bahl til Handikapnytt.

Bahl anmelder restauranter for Bergens Tidende, har skrevet masteroppgave om norsk restaurantkritikk og sitter i styret i Norsk Restaurantkritikerlag.

– Det faller absolutt inn under hensikten med anmeldelsene, som er å veilede leserne våre. Jeg synes helt klart at dette er noe å vurdere for fremtiden, sier Bahl.

Les hele reportasjen hos Handikapnytt.

Powered by Labrador CMS