Ifølge Medietilsynet er vilkåret om digital lytting oppfylt.
Radio Norge er solgt
Bauer Media Group har fullført oppkjøpet av SBS Radio.
I slutten av april kom nyheten om at Bauer Media Group ønsket å kjøpe den nordiske radiokringkasteren SBS Radio fra Discovery Communications Nordic AP. SBS eier blant annet Radio Norge med 1,9 millioner lyttere ukentlig.
Paul Keenan, administrerende direktør i Bauer Media UK, har ledet arbeidet med oppkjøpet. Han kommenterer det slik:
– SBS Radio gir Bauer Media er fantastisk mulighet til å utvide gruppens radiosatsing til fire nye land. Bauer har betydelig erfaring innen radiokringkasting og vi har store forventninger til det nye oppkjøpet. Bauer Media er ekspert på å utvikle innhold som fenger brukerne, enten de er lyttere, seere eller lesere, og vi ser frem til å dele med og lære fra de ansatte i SBS Radio.
Størst i Europa
Oppkjøpet av SBS Radio Norge, inkludert Radio Norge, Radio 1, Radio Rock, The Voice og Rock klassiker forutsatte godkjennelse fra Medietilsynet. Godkjennelsen ble gitt nylig.
Bauer Media Group er Europas største privateide mediekonsern med hovedkontor i Hamburg og et verdensomspennende medieimperium med over 11.000 ansatte i 20 land, 600 magasiner, 400 digitalprodukter og 100 radio- og tv-stasjoner.
Som ny eier av SBS får Bauer det overordnede ansvaret for alle SBS Radio Norges anleggs- og innholdskonsesjoner for både digital og analog radio.
Når det gjelder Radio Norges konsesjon til riksdekkende allmennkringkasting var oppkjøpet avhengig av Kulturdepartementets godkjenning. Overtakelsen er klarert av Kulturdepartementet.
Forhåndsklarering
Bauer ba også om forhåndsklarering av Radio Norge-kjøpet etter den norske medieeierskapsloven. Medietilsynet har beregnet at ervervet vil føre til at Bauer får 12,2 prosent av de samlede lyttertallene i det nasjonale radiomarkedet.
Dette er vesentlig lavere enn medieeierskapslovens eierskapsgrense på 33,3 prosent. Tilsynet innvilget derfor forhåndsklarering av ervervet.