Dag Sletmo mener at Erik Ryssdal ikke trenger bekymre seg for søreuropeisk finansuro. Foto: Birgit Dannenberg

Schibsted stor i utsatte markeder

Men medieanalytiker mener Skandinavia er viktigere enn Italia, Frankrike og Spania.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Statsgjeld, krisepakker, finansuro og nedgraderingen av USAs kredittverdighet har ført til børsfall på verden rundt.

Mulig ny finanskrise

Samtidig øker bekymringen for om Italia har behov for EU-hjelp for å dekke landets enorme statsgjeld. Nå trues også Frankrike av en mulig nedgradering av kredittverdigheten som følge av budsjettunderskudd. Nå øker frykten om at en mulig ny finanskrise kan være under oppseiling.

Under børsuroen kommer heller ikke medieselskaper unna dragsuget av investorer som selger seg ut.

– Ikke tapssluk

Schibsted er gjennom sitt nettrubrikkselskap Schibsted Classified Media (SCM) eksponert mot de europeiske markedene. Medieanalytiker Dag Sletmo i SEB Enskilda anslår at SCM utgjør knappe 10 prosent av mediekonsernets samlede virksomhet. Han ser ingen grunn til at finansuroen i land som Spania, Italia og Frankrike vil skape problemer for selskapet.

– Ut fra hvor bra de klarte seg gjennom siste krise er det ingen grunn til å tro at det vil bli noe tapssluk, sier Sletmo.

Medieanalytikeren sier at Schibsted er flinke til å kutte kostnader og at nasjoner som Spania har levert gode marginer til selskapetpå tross av dårlige makrotall.

Nettrubrikk

Det var i 2006 at Schibsted kjøpte deler av det internasjonale nettrubrikkselskapet Trader for 580 millioner euro. Tjenestene Leboncoin i Frankrike og Segundamano i Spania er blant de største nettrubikktjenestene i sine markeder.

Sletmo mener det er langt viktigere for Schibsted hvordan en mulig finansuro vil slå ut i Norge og Sverige. Han peker blant annet på at reklame utgjør 60 prosent av Schibsteds inntekter – noe som er høyt selv for et medieselskap.

– Det er sykliske inntekter og derfor er de mer konjunkturutsatt. Men samtidig er Schibsteds balanse mer robust enn under forrige krise. Selskapet har også sterke markedsposisjoner.

Markedsverdien på Schibsted har falt med over 20 prosent den siste måneden. Sletmo utelukker likevel ikke at kursen vil falle i tiden som kommer.

– Kan skape resesjon

– Hva råder du som medieanalytiker folk om å gjøre nå?

– Jeg minner om at mediesektoren er syklisk, men det er for tidlig å si hva virkningen kan bli. Akkurat nå er situasjonen på tippepunktet.

– Børsuroen kan skape resesjon ved at for eksempel selskaper utsetter å ansette flere og at forbrukerne velger å utsette bilkjøpet også videre.

– Mindre skummelt

Sletmo mener situasjonen nå likevel er bedre enn da den forrige finanskrisen startet høsten 2008 fordi situasjonen er mer oversiktlig.

– Selv om politikernes verktøykasse nå er tom fordi rentene allerede er lave, og politikerne i USA har gått i vranglås, er det en mindre skummel situasjon nå. 

 

Fakta finansuroen

• 30. juni vedtar Hellas en spareplan som, ifølge BT, 600 milliarder kroner i perioden 2011-2015.

• 2. august vedtar den amerikanske Kongressen, ifølge E24, forlik om sparetiltak og heving av gjeldstaket.

• 6. august nedgraderer kredittbyrået Standard & Poor USAs kredittverdighet fra toppraten AAA til AA+.

• Italia, som er en av euro-sonens største økonomier, sliter med en statsgjeld på 14.000 millarder kroner, ifølge Aftenposten. Ifølge E24 jobber Spania med å hente inn 38 milliarder euro i gjeld før årets utløp.

• I sommer ble det kjent at også Frankrike står i fare for å miste kredittverdigheten AAA.

Powered by Labrador CMS