Mener Schibsted kan tjene på finanskrise
Schibsted nettrubrikktjenester i Sør-Europa er godt rustet, mener direktør.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Administrerende direktør Terje Seljeseth sier at Schibsteds nettrubrikkvirksomhet i Schibsted Classified Media (SCM) i liten grad berøres av finansuroen i land som Spania, Italia og Frankrike. Årsaken skal være at det stort sett er brukte forbruksvarer som omsettes på nettstedene.
– Nettstedene i Schibsted Classified Media har hovedandelen av annonser som brukte barnevogner, sykler også videre. Vi kan til og med bli positivt berørt av lavkonjunktur fordi folk da selger flere ting, sier Seljeseth.
Brukte biler selger
Seljeseth sier det samme gjelder omsetning av bil. Selv om nybilsalget går ned i lavkonjunkturer kan salget av bruktbiler øke. Dette gjelder særlig for tjenestene Leboncoin i Frankrike og Segundamano i Spania, ifølge direktøren.
Les også: Schibsted stor i utsatte markeder (10. august 2011)
På lengre sikt sier Seljeseth at jobbnettsteder som Infojobs kan oppleve nedgang dersom Europa er på vei inn i en langvarig konjunkturnedgang.
Direktøren mener likevel at SCM er godt rustet for en mulig nedgang.
– Vi gjør ingen endringer nå, sier Seljeseth, som presiserer at han kun svarer for SCM.