Rekordhøye nettinntekter for Schibsted
Analytikere spådde i fjor at Schibsteds nettinntekter kom til å utgjøre 60 prosent av driftsinntektene i løpet av 2008. Allerede i første kvartal utgjorde de 61 prosent.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Det ble klart da selskapet la frem første kvartalsresultater som slo alle forventninger. Schibsted fikk et driftsresultat (EBITA) på 283 millioner kroner mot 260 millioner i samme periode i fjor.
Ifølge Reuters ventet analytikere et resultat som lå 15 millioner lavere. Resultatet før skatt endte på 1.080 millioner kroner, 28 millioner mer enn forventet. VG-bygget ble solgt med en regnskapsmessig gevinst på 842 millioner kroner i første kvartal.
Aftenposten.no trekker ned
Men selv om Schibsted kan skilte med rekordhøye nettinntekter, tynger Aftenposten Multimedia nettresultatene. I første kvartal fikk de et negativt driftsresultat på 7 millioner kroner, mot 10 millioner i pluss i samme kvartal i fjor.
Korrigert for salgsgevinst så Aftenposten Multimedia en nedgang i driftsinntektene på 12 prosent, hvorav annonseinntektene falt med 9 prosent. De svake resultatene tilskrives «organisatoriske forhold.»
VG Multimedia økte driftsinntektene med 17 prosent, men driftskostnadene økte 26 prosent som følge av økt satsning på blant annet nett-tv.
Se også: VGs papirutgave mister opplag.
Konjunkturspøkelset
Schibsted sier i kvartalsrapporten at annonsemarkedene i Skandinavia fremdeles er gode, men i Spania blir forholdene tøffere. Selv om selskapets spanske gratisavis 20 Minutos økte lesertall i første kvartal og fremdeles er landets suverent mest leste avis, falt avisens driftsinntekter med 13 prosent etter svikt i annonseinntekter. Annonsemarkedet i Spania er svekket som følge av nedturen i eiendomsmarkedet.