Hjemmet Mortensen kom, som første norske utgiver, med et magasin spesiallaget for iPad 30 oktober. Like etter lansering lå Bonytt Bad på toppen av listen over iPad-apper solgt gjennom iTunes i Norge.
Med nærmere 1.000 solgte hittil sier prosjektleder Sigmund Clementz seg fornøyd.
– Forventningene våre er mer enn innfridd. Siden Bonytt Bad er en pilotutgave i et marked hvor iPad ennå ikke er offisielt lansert, anslo vi et sted mellom 300 og 1.000 nedlastinger totalt som et realistisk mål.
Kunstig marked
182 lesere har svart på en undersøkelse i Bonytt Bad. De fleste oppgir at de jobber innen media-, reklame- og internettbransjen.
– Foreløpig er det er et kunstig marked der ute, hvor vi laster ned hverandres apper.
Mandag ble det klart at iPad blir lansert i Norge i dag.
– Vi ser på det som veldig spennende at iPad nå blir lansert, da kan vi jobbe mot et reelt marked med flere vanlige kunder. Det vil i tiden fremover bli viktig å gjøre markedsundersøkelser for å tilpasse iPad-produktene, understreker Clementz.
Samler erfaringer
Clementz sier pilotutgavens formål var å samle erfaringer å bygge videre på til nye utgaver innenfor ukeblad- og magasinporteføljen til Hjemmet Mortensen.
– I den fasen vi er i nå, er ikke dette noe vi kan tjene penger på. Nå er det viktig for oss å komme i dialog med lesere, annonsører, reklamebyråer og omgivelsene for øvrig.
Clementz sier de har fått en veldig god mottakelse både fra lesere og bransjen.
– Men vel så viktig er de som har konstruktive tilbakemeldinger om ting vi kan gjøre bedre. Dem leser vi veldig nøye.
Mer interaktivitet
En av tilbakemeldingene fra leserne i undersøkelsen er at de vil ha mer interaktivitet og multimedialt innhold. Clementz mener Bonytt Bad er et stilrent designprodukt det ikke ville passet å lage et «multimedialt fyrverkeri» av.
– Vi har en verktøykasse vi kan bruke hvor vi har veldig mange muligheter til å bruke multimedia og interaktivitet. Det var vanskelig å ikke bruke alle de mulighetene vi hadde. Skulle vi laget et annet blad, kunne vi brukt mer. Når vi går løs på nye titler vil vi se an målgruppa, stilen og designet på magasinet.
Dveler ved annonsene
Fordi Bonytt Bad var en pilotutgave ble det bestemt å ha bare en annonsør, Sigdal kjøkken og bad.
– Vi ønsket å gjøre dette i tett samarbeid med en annonsør slik at vi fikk en læringsprosess både hos oss og annonsøren.
Sigdals annonse har en interaktiv fargevelger. Det er mulig å se bade- og kjøkkeninnredningen i fire av de 18 fargene som tilbys.
Markedssjef Einar Ingvaldsen i Sigdal sier han er meget fornøyd med mulighetene iPad-annonsering gir. Ifølge Clementz har Sigdal fått gode tilbakemeldinger, og de ser av undersøkelsen at leserne har dvelt lenge ved annonsene.
Ny temautgave
Administrerende direktør Anne Britt Berentsen i HM opplyser at de jobber med en ny temautgave av Bonytt for iPad. Det blir et nytt tema, altså ikke bad, men hvilket er ikke klarlagt ennå.
Clementz forteller at de i tillegg nå produserer en ny tittel i pilotutgave for iPad. Han vil ikke avsløre hvilken det er. Han sier HM er i en forsknings- og utviklingsfase og vil komme med flere pilotutgaver framover, der de vil prøve seg på ulike innfallsvinkler for ulike magasin.
Ikke for Galaxy
Det er ifølge Clementz i dag ingen planer om å lansere innhold for Samsung Galaxy Tab, som er spådd å bli en sterk konkurrent til Apples tavle. Hovedgrunnen er at skjermen er for liten.
– Den magasinopplevelsen vi ønsker å skape, har ikke Galaxy mulighet for å tilby. Men hvis det blir en enorm etterspørsel etter å få magasiner til Galaxy, vil vi selvfølgelig snu oss etter markedet. Vi kan utvikle magasiner for ulike plattformer, selv om Apple var først på banen med iPad, understreker Clementz.